AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.439

Funderingar ang sänking av E61 535d -06 med 20 tums fälg

Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Hej AutoPower!

Jag är en ny BMW-ägare samt AutoPower-medlem som gör sitt första inlägg (läst i flera år dock).

Har nyligen införskaffat en E61 535d Touring -06 med M-paket inkluderat M-chassie, som jag antar är något lägre jämfört standard.

Har skummat igenom de trådar som handlar om sänkning och fälgar modell lite större, men har inte hittat de specifika svar jag är ute efter så jag hoppas på lite respons på mina tankar.

Har beställt 20 tums fälgar (8,5 resp 10 tum breda) som skall matchas med däck i dimensonen 245-35-20 fram samt 275-30-20 bak. Av det jag kunnat läsa här samt på lite andra ställen skall det fungera helt ok.

Min fråga är dock huruvuda sänkning är att rekomendera då jag är lite rädd att det blir, trots M-chassie, lite för mycket luft mellan däck och skärmkant för min smak? Och i så fall, vilka produkter och firmor tillhandahåller sänksatser och/eller jobbet i sig till min bilmodell i Stockholmstrakten?

Vad jag kunnat läsa mig till så kan man men hjälp av BMW-verkstad sänka bak med omprogrammering (luftfjädring) till önskad höjd, samt med hjälp av nya fjädrar sänka fram? Tips på hjäpsam BMW-verkstad eller annan verkstad i Stockholm som utför detta?

Så, har ni några råd och tips inför detta så är jag mycket tacksam om ni kan dels tipsa om proukter eller verktäder som är behjälpliga i detta ärende.

Tack på förhand!

MVH
/gustav
uf
66
uffarn
bmw m3 e46
bmw 535d m sport
har likadan bil o har samma storlek på fälgar. sänkte min med H/R 35mm sänkning fram vilket gjorde 20 lägre iomed att du m sport sänkning så kan du dra av ca 15mm på sänksatserna.
bak programmerade vi om den så de blev lagom du får vara med på verkstaden när de görs så de e bara ni prövar er fram. men ca 20-30 lägre då min va ganska mycke högre bak.

den e inte toklåg men komfortabelt o snyggt o man tar sig över alla än så länge prövade farthinder utan att de tar i.
Utan sänkning ser de för jävligt ut med 20" fälgar kan jag garantera
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
uffarn, tack för svar!

Jo, jag är rädd att det blir att se lite roligt ut utan sänkning på några cm.

Du menar mao följande fjädrar från H&R?:

Länk

MVH
/gustav
uf
66
uffarn
bmw m3 e46
bmw 535d m sport
japp dom nedersta där med nr H&R-29.255.4 funkar ypperligt o du kommer bli mycke nöjd.
uf
66
uffarn
bmw m3 e46
bmw 535d m sport
inte min bil på bild men med sänkning o fälgar blir de ungifär såhär skulle säga att min e lika låg
Länk
uf
66
uffarn
bmw m3 e46
bmw 535d m sport
gick ut i tittade nu o min e nog 5mm lägre runt om
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Återigen, tack igen uffarn.

Bilden du länkade till tycker jag personligen ser helt i linje med det jag eftersträvar, "lagom" låg så det får bli något i den stilen.

Har du koll på vilka BMW-verkstäder som kan utföra sänkning bak, eller har någon annan koll på det i Stockholmsområdet? Såg att någon skrev i annan tråd att tex. BMW Solna inte var intresserade av sådant jobb,

MVH
/gustav
uf
66
uffarn
bmw m3 e46
bmw 535d m sport
tyvärr vet jag inga i ditt område, själv var jag i karlstad då de e närmast mig o de va inga problem de fixade dom direkt o tog en 500 hundring för jobbet.

auktoriserade verkstäder kan o att dom nekar att hjälpa dig låter märkligt för åker man till bmw med en bmw ska dom väl knappast kunna neka dig hjälp me din bil, men skylla på mycke jobb för tillfället kanske,Bara att ligga på dom tills dom hjälper dig
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Återkopplar om någon tycker det är intressant.

Smackade på hjulen utan sänkning för att de hur det blev och jag måste säga att det var tur jag inte sänkte innan...

Tycker resultatet blev mer än ok med M-paketets sänkning från fabrik så att säga. Såg inte alls så högt ut som jag hade befarat.

Är någon intresserad av bilder så hojta till, tycker det blev otroligt snyggt.

MVH
/gustav
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

I och med att du kör med en däckdimension som ger en större rullomkrets än original, dvs däcket fyller ut något bättre så kan jag tänka mig att det ser helt ok ut utan sänkning.

Jag kör med samma dimensioner fast i 19" vilket är original och kan tycka att det ger lite för mycket luft...Skulle jag köpt nya däck i dag så skulle jag ha valt 245/40-19 + 275/35-19.

___
//Ulf
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Är intreserad utav bilder om du hade? då jag är i farten och ska köpa lite nya fälgar till min och sedan välja någon lämplig sänkning
Visa användare
32
NickeNo
325d Cab E93 M-Sport -08
520dA Touring F11 -11
Hej Gustav,

Kan bara hålla med. Har samma dimensioner på vår bil med M-chassie och tycker absolut inte att den ska sänkas ytterligare. Blev klockrent med originalchassie tycker jag.

Länk

Har du problem med att däckets ytterkant skrapar i innerskärmen i fram kant vid rattutslag?

Mvh,

Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.