AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.037

Återkoppling för er som beställt ny bil

Be
14
Bettan
BMW 535d-11
Jag beställde den siste januari i år den nya F10:an. Efter att jag någon vecka försökt få fram besked om produktions- och leveransvecka på den nya bilen meddela säljaren till slut att leveransveckan blir vecka 22 om de lyckas med sina "extra kvoter", något besked kring produktion gavs aldrig. Då något inbyte pga lågt inbytespris inte var aktuellt planerade jag för att sälja nuvarande bil så att försäljning och leverans skulle klaffa. Med anledning av detta ställde jag frågan till säljaren i slutet av mars om det fanns några nya besked kring produktionstid och mer uppgifter kring leveransvecka på nya bilen. Beskedet kom efter en tid att preliminär leveransvecka blir i vecka 21 och man återkommer med närmare besked i god tid före leverans. Sedan dess har inget ytterligare besked kommit. Vad jag kunnat se i detta forum är många av er som har klara uppgifter kring produktionsvecka mm, när beställt ny bil vilket för min del gör att man blir lite besviken på ens säljare som först lämnar besked efter diverse mail påminnelser. För mig är det självklart att säljaren skall hålla kunden informerad med jämna mellanrum framförallt när den i mitt fall är ett privatköp och inte avser en förmåns- eller tjänstebil. Vad har ni andra för erfarenhet kring återkoppling inför leverans av ny bil ?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Bettan;

Personligen har jag en mycket bra dialog med min säljare. Jag la order i i början av oktober och fick ett preliminärt leveransdatum v 21 och nu levereras bilen den 20e maj vilket är -1 vecka.
Den sista månaden har min säljare kontaktat mig varje vecka för att följa upp var bilen förhåller sig i leveranskjedjan. Uppskattas verkligen:) I torsdags kväll ringde säljaren och sa att nu står bilen på vår parkering och jag har personligen kollat att den ser ok ut.
Mycket bra jobbat måste jag säga.

Oavsett bilmärke har mina säljare skött sig exemplariskt. Har säkert haft tur.

Du kommer säkert få fylla i en kundenkät om hur bilfirman hanterat leverans mm.

//Stefan

Mina bilar:Länk
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Det låter riktigt ur dåligt av din säljare att inte kunna lämna besked till dig när din beställda bil ska levereras.
Vid beställningen så får säljaren upp ett preliminär vecka för leverans som säljaren sedan kan ge mer exakt siffra på. Det FINNS ALLTID en preliminär tillverkningsvecka och leveransvecka för när en ny bil kan komma levereras. Sen om den diffar + eller - någon vecka händer alltid.

Tycker du ska ställa han mot väggen och säga att du vill ha besked direkt på plats om en leveransvecka eller så går du till hans chef, försäljningschefen, för nya bilar där och kräver ett svar.
Jag hade aldrig tolererat sånt velande. Jag fick precis samma svar och uppföljning av "min" säljare som Stefan här beskriver.

"Riktiga män kör diesel"
Be
14
Bettan
BMW 535d-11
Nu är det inte första gången jag köper en ny bil, så jag är fullt medveten om att en uppföljningsenkät kommer att fyllas i och denna kommer jag självklart framföra min åsikt kring kundkontakten och det skiljer ganska mycket från olika återförsäljare hur man hanterar kundkontakten under leveranstiden. Jag uppfattade att bl a Volvo hade en smidig hantering där jag fick en inloggning i anslutning till beställningen så jag kunde följa händelserna från framtill leveransdagen direkt på datorn.
Jag tolkar oengagemanget från denna BMW-säljare som okunnighet eller helt enkelt dålig planering av kundhantering då efterfrågan av nya bilar just nu ser bra ut och då främst förmåns-/ tjänstebilar tycks vara högst prioritet, vilket troligen är mer uppenbart hos de återförsäljare som befinner sig i storstadsregionerna, som i mitt fall. Det fanns enbart ett skäl till att jag valde beställa bilen hos denne säljare vilket naturligtvis var det slutpris jag lyckades förhandla mig till, varför jag har visst överseende med den bristande kundkontakten under leverenstiden. Nu återstår det bara att avvakta leveransbeskedet från säljaren som jag förväntar mig komma i kommande vecka om bilen skall levereras i vecka 21.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.