|
|
|
|---|---|
| Efter oljebyte får den inge gnista alls till stiften. Har bytt vevaxelgivare, tändspole, box, någon som vet vad det kan vara? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det en M20 med L-Jetronic eller Motronic (fördelaren nere vid blocket eller längst fram på toppen)? Finns det gnista ut från tändspolen? |
| Det är en motoronic och fördelarn sitter längst fram på toppen. Ingen gnista från tändspolen heller, har du några tips? | |
|
Bytte du grejerna i samband med oljebytet, före, efter? Gjorde du något mer? Du kan ju ha kommit åt någon kabel kanske, finns det ström fram till spolen? |
|
| Grejerna bytte jag efter oljebytet när den inte starta. Vet inte vad det skulle varit för kabel isåfall, finns det inte någon givare vid det området som har gett upp då? Ström fram till tändspolen finns det. | |
|
Nr. 11 kanske Länk |
|
| Då ska jag kika lite där, tack för hjälpen! | |
Roffa1 |
När man byter olja o oljefilter så vill det gärna bli en hel del oljespill intill oljefiltret, har för mig att jordflätan till motor/kaross sitter där någonstans i närheten, om den fått på sig olja så finns risken att det ej längre finns kontakt. Finns likaså en liten jordfläta på den främre delen av ventilkåpan. Pröva först med att ansluta en lös hjälpstartkabel till batteriets minuspol och sedan vidare till motorgodset typ lyftöglan. Startar motorn då så vet du att det handlar om utebliven jordanslutning kaross-motor. Dra gärna en ny fräsch jordkabel typ 21 m2. En fråga: Har du nyligen tvättat spolat av motorn med vatten? |
|
Jag provade att dra en startkabel från minuspolen till motorn men den var fortfarande lika död, så det verkar inte vara något jordproblem. Svar: Nej det har jag inte gjort. |
|
Roffa1 |
Arbetar (snurrar) startmotorn när du försöker starta? eller klickar det bara. Luktar det bensin om motorn, har du kollat så alla säkringar är hela. Fyllde du på med rätt mängd motorolja, vill minnas det ska vara 4,3L. |
|
Ja startmotorn går för fullt, inge lukt av bensin och alla säkringar är hela. jag fyllde i ca 4,5 L. Det var när jag fyllde på lite extra olja efter som den inte starta, kan det har blivit något då? |
|
Roffa1 |
Kan vara så illa att tändstiften är dränkta i olja, skruva bort dem o kontrollera. |
Roffa1 |
Om du fyllde på med 4,5L samt dessutom lite extra, så bör det finnas omkring 5L i oljetråget detta är på tok för mkt olja. Se till att tappa/suga ur överskottet av olja innan du lägger ned tid på att rengöra tändstiften. Om du har en oljesug (Biltemas) så behöver du ej tappa ur oljan. utan istället suger du ur överskottet via röret till oljestickan. |
|
Det sitter nya stift i nu och jag sög ur olja, så nu ska det vara rätt mängd olja :) nå fler tips? |
|
Roffa1 |
Var de gamla stiften blöta av olja? i så fall ta bort samtliga stift och trampa gasen i botten och kör samtidigt med startmotorn (½ minut) så överskottsoljan blåser ut. Torka rent och dit med de rengjorda/nya stiften. Kan ju även vara ide' att först rycka säkringen till bränslepumpen så ej katten fylls med bränsle när du kör med startmotorn. |
| jaha vad kom ni fram till då? | |
|
Jadu...En bil som går som den skall före oljebytet men vägrar starta efter låter konstigt,,,, Gör så här (jag vet att du redan testat vissa saker men men) 1: Kolla så du har ström till tändspolen 2: Anslut valfritt stift till valfri tändkabel (1-6).Jorda mot flera olika ställen, gnista? 3: Skick på rotor/fördelare?Tändmodul (om sådan finnes)? 4: Kolla bränslesidan, man skall höra att pumpen går ett kort tag när man vrider nyckeln till tändningsläge. Om inte så kolla bränslepumpsrelät. 5: Kolla samtliga säkringar (kanske som steg 1?) 6: Om pumpen inte går så kan man bygla i relä sockeln, men bygla rätt! Endast för testa av bränslepumpen, man "tvångskör" pumpen 7: Kolla så det kommer bensin ur fuel-railen! 8: Öppnar spridarna? Luktar det bensin i cylindrarna? 9: Motorn kan av vara "dränkt". Ur med stiften, ryck bränslepumpsrelät o kör ca 20 sek på starten, 2-3 gånger, låt vila 1 min mellan varje gång 10: Vevaxelgivaren, är du 100 på att den funkar trots att den är bytt???? 11: Motorstyrningsrelä (om sådan finnes)??? 12: Styrboxen (mja.....)? 13: Starta bilen o kör:)! PS: 5 liter olja e förvisso för mycket men absolut ingen större fara, man behöver fylla på bra mycket mer än så för att stiften skall bli oljiga, om det ens går att få oljiga stift av överfyllning, vi snackar nog om 7-8 liter olja då, minst! Fast det e klart redigt slitna kolvringar mm kan bidra, o detta i kombo med 7-8 liter olja så...Största risken vid alldeles för mycket olja (5-liter är OK, men givetvis inte optimalt då överskottet förbränns så sakteliga) är att man skadar diverse packboxar/packningar. |
|
|
Hej allihopa ! Jag har samma problem med min Ford Probe 93:a som signaturen Piippola överst i tråden. Dvs, efter överfyllning av motorolja så var 1 av 6 tändstift nedblött av olja även på ovansidan och det verkar helt saknas startgnista. Efter att bilen ej startat under en veckas tid, så läste jag denna tråden och testade att följa signaturen Roffa1:s tips att "ta bort samtliga stift och trampa gasen i botten och kör samtidigt med startmotorn (½ minut) så överskottsoljan blåser ut". Det sprutade dock inte ut någon olja. Kan det vara så att oljan har torkat in efter en vecka? Är det någon som har något bra tips på hur jag bör gå tillväga? Hälsningar ! Niklas |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Piippola : Ja, hur gick det sen? Nu har din bil stått stilla i över ett år efter det där oljebytet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.