AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.035

Skumt Kylarpeoblem

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Hej alla BMW freaks. Har ett skumt Kylarproblem, tänkte höra hur era tankegångar går.

Har haft problem med min kylare en längre tid på min e 39:a 97:a 523 IA. det började med att det läckte från botten av expansionskärlet. (det sitter den äldre versionen på min bil, det vita expansionskärlet). Det läckte ur skarven i botten. Jag bytte den och trodde att saken var biff.

Då jag bytte den så lufta jag bilen o allt var frid o fröjd i några 100 tals mil. Sedan började det att läcka igen. samma ställe. Denna gång bytta jag expansionskärlet. kanske nån mikroskopisk spricka som utvidgas under värme o tryck tänkte jag. (kunde inte hitta någon). Efter ett par 100 mil samma visa. då tog jag bort hela kylaren, kollade skarven. På med en massa packningslim i skarven tätt o fint trodde jag. Fick göra om proceduren två ggr. sedan blev det rejält tätt. efter varje gång så luftade jag bilen och nålen stod fint i mitten hela tiden under körning. Både långkörning o kortare sträckor

Bilen gick i ca 50 tal mil sedan så sprack en kylslang på baksidan av motorn så jag bytte den. Luftade om bilen. den gick fint i ca 20-30 mil. sedan så höjde sig tempmätaren när jag var ute o körde. den kom aldrig upp på rött, men jag har vant mig att kolla frekvent på den :-)

Lägger i neutralen o gasar på i 5000 varv o nålen går tillbaka i mitten. detta sker två gågner under en kortare körning. Luftficka tänker jag o luftar bilen när jag kommer hem. (förljer hassos mektips när man ställer sig i backe o allt) bilen går fint efter det i ett 20-30 tal mil.

Samma problem i dag. Skulle köra en ca 2 mil tur. Nålen går upp över mitten. jag gasar på och får ner nålen (med andra ord så skovlar vattenpumpen in lite vatten i motorn som kyler den) Ännu en till luftfika tänker jag. Shit vad svår den har blivit att lufta. Så jag luftar den när jag kommer fram, eller rättare sagt jag försöker lufta den.

Nu går det helt plötsligt inte. även om bilen står i uppförsbacke och jag fyller på lungt o metodiskt med vatten i luftskruvsöppningen samt expansionskärlet. Klämmer på slangar, gasar lite försiktig. Känner när termostaten öppnar sig och den undre slangen blir varm osv. när bilen är riktigt varm så "kokar" vattnet över och jag måste stänga av bilen. samma fenomen som man får när bilen inte står i lutning (dvs att vattnet inte kommer in i motorn ordentligt och cirkulerar som det skall)

Min slutsats således. Vatten cirkulerar inte riktigt som det skall av någon anledning. Det gör att vattnet som ligger i motorn och skall kyla blir för varmt o kokar (hela vatten systemet kokar aldrig) jag låter det aldrig gå så långt. Men detta höjer trycker rejält i systemet vilket gör att det har brakat sönder i skarvar o slangar. frågan är nu:

Tror ni att det är det som är felet. är det uteslutande vattenpumpen då så man skall byta? tycker ändå att när man gasar på att vattnet går runt (man kan ju ser ner i luftöppningshålet att vattnet rör på sig. brukar oxå ha sett förut att vattnet i expansionskärlet sjunker under gaspådrag för att sedan komma tillbaka ovanifrån. ett tecken på att vattenpumpen iaf fungera på nåt sätt. kan en vattenpunp liksom va halvdöd? antingen så går den väl helt sönder alltså att den skär, eller så fungerar den?

Fel nummer två kan ju naturligtvis vara att det är stop i systemet, dvs skit i slangar osv. Vad är bästa medicin då? skall man plocka ner hela systemet o spola det?

Tacksam för tips o idéer, samt synpunkter om det ens är detta? kanske nåt annat som jag inte har tänkt på?

Trevlig kväll

/Ulf
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Ha ju iofs inte tänk på mardröms scenariot. Det kan ju faktiskt vara topplockspackningen som har gått. tycker dock att det är skumt. Jag kan inte lufta bilen längre, försöker fylla på kylarvätska i brant uppförsbacke, men när bilen blir varm så bara spottar den ur vattnet. Då måste jag stänga av bilen. Och det verkar finnas en massa vatten i. Stänger jag luftningsskruven och locket till expansionskärlet byggs det upp ett jätte tryck och att bilen går för varm på tempmätaren. får vänta en stund till trycket har avtagit. öppnar luftningsskruven och försöker på nytt. Fyller på luftar klämmer osv. Har fungerat alltid förut, men nu så bara sprutar den ut.

Finns det nåt enkelt sätt att kontrollera om topplockspackningen har gått? Kan man se det i EDIBAS tex på cylinder värden?

Tycker inte att det kommer nån vit rök. Hittar inte någon "kola lik" olja när man tittar på oljan både på stickan och i locket.

Skall kolla tändstiften imorgon så får vi se om jag kan urskilja något.

tacksam för era synpunkter hur man tex.kan kolla topplockspackningen på något enkelt sätt?
eller om npn har upplevt samma problem
Tack
/U

uf
66
uffarn
bmw m3 e46
bmw 535d m sport
åk till en verkstad o ta ett prov i expansion kärlet o se om de innehåller avgaser. toppackning,spricka i toppen ell pumphjul som släppt från pump axel e dom 3 scenarion du har framför dig gissar jag på. håller tummarna för de sistnämda.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det här med expansionskärlet är ju en svaghet. När det hände mig med min förra 523:a, blev jag rekommenderad att byta hela kylarn.
Annars är ju vattenpump/termostat dessa bilars akilleshäl. Fick byta båda 2 gånger under min 8 år som 523-ägare.
ja tror de är vattenpumpen : ) min gjorde också så att när ja hällde ur och i vatten så funka den ett tag ¨sen sluta de.

hjälpte att byta vattenpump trots att den verkade hel innan.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Tycker inte man ska spekulera och chansa om vad som är felet på kylsystemet, kan bli jäkligt dyrt i slutändan. In med bilen på en verkstad som verkligen kan och få den undersökt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om pumpen har plasimpeller kan cirkulationsproblemet vara intermittent. Ibland snurrar den och ibland står den stilla. Om den inte är bytt skadar det inte att byta den, termostat samt påfyllningslocket så att det har rätt öppningstryck. Mäta CO-halten i expansionssystemet som nämnts är också en god idé. Ibland fixar näsan och ögonen det med om det bubblar rejält och luktar avgaser.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Jaha. Lite följetong på detta problem. Bytte termostat, Kylare, Vattenpump. Kylarlock, termostathus, samt remmar o spännare idag.

Luftade som vanligt o allt såg ut o va bra. Luftade tills det slutade komma bubblor i luftskruvshålet. Körde ett varv runt kvarteret och termostaten öppnade sig. Fick fylla på lite till o så lufta lufta lufta :-)

Frid o fröjd. Körde ca en mil bilen var då rejält varm efter typ en timmes luftande. Frid o fröjd tänkte jag äntligen. Åkte sedan kanske 1 timme senare en 2 mils runda för att verkligen testa bilen. den var då rejält varm o när jag kom hem så droppade det ur kylaren. Underkanten. det är det nya kylarlocket som gör sitt jobb o öppnar sig för att det är övertryck.

Gick hem o funderade. Gjorde samma manöver idag. Fyllde på det som hade runnit ur (ca 1 liter) luftade. Körde några korta sträckor o allt såg bra ut tills det är dags för den långa vändan. samma problem igen. Övertryck o kylarlocket putsar ur en massa kylarvatten.

Så det blir övertryck i min bil o jag måste nog erkänna för mig själv att det är topplocket som har gått tyvärr. Även om jag itne ser några andra synliga spår av det.

Visst bubblar det ur luftskruven, men det är väl normalt. ser ltie oljeskimmer i kylarvattnet, men det brukar vara lite där när kylarvattnet blir gammalt.

Ja ja. Sånt är livet...

Någon som vet en bra meck i Stockholm som kan BMW bra. och är billig på att plana toppar o byta topplockspackning?

Kan man mäta CO-halten själv på något sätt i kylarvattnet? Borde väl me dmina begränsade kemikunskaper vara någon sorts surhets test som man gör. Typ med lackmuspapper eller nåt?

tacksam för råd.

/U

man kan köpa mätare på biltema som kollar avgaser i kylarvattnet :) vet ja pga att ja också tror att min packning e slut....
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
@ CptnNemo jasså?

Vilken testare är det? tycker jag har sökt mig igenom för att hitta. Har du nåt artikelnummer? Har hittat glykolprovarna, men det är ju bara för att testa fryspunkten.

/U
hittar de faktiskt inte på internet-butiken men ja trodde allt att ja såg de i affären men såg kanske fel? :S
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Jaha det här var inte det lättaste. har ringt runt till de flesta mekverkstäder på södermalm/ Johanneshovs området. O ingen har en sådan utrustning att mäta avgaser i kylarvattnet. Det här var svårarae än var jag trodde.

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
prova att lufta igen med kall motor. öppna bägge luftskruvarna. o fyll expansioneskärlet överfullt o lite till tills det rinner vatten ur bägge hålen. Starta bilen o varva upp den rejält direkt så du får fart på vattnet. sug sedan ur vätska till rätt nivå när motorn är kall. Detta sätt brukar garantera att all luft är ur systemet.

Min bil blir det rejält tryck i med, men med ny bytt topp packning o den kan trycka ur sig lite vatten i nedkant av exp kärlet på min nya kylare. Efter en koll så upptäcktes det att visco kopplingen till kylfläkten var kass dvs. det blir för högt tryck i kylaren.. min visco höll bara emot halva varvet om man snurrade på den. dvs. normal temp i bilen men kylaren blev för varm då den inte fick tillräcklig kylning av fläkten o pga. detta så blev det för högt tryck så vatten läckte ut.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
var vattnet helt kallt när du fyllde på igen??? vattnet ska vara kallt när du fyller till rätt nivå annars blir det för mycket vatten i systemet o där med ökat tryck som också kan förklara varför den trycker ur sig vatten.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
så att jag var otydlig med min beskrivning av luftning.. innan du startar bilen skall bägge luftskruvarna skruvas på plats, locket till exp kärlet skall vara av.. Detta sätt att lufta har jag testat vid flertalet gånger och har aldrig behövt öppna luftskruvarna igen utan bara tuta o köra.. lite smidigare att göra det på 5min istället för 1timme.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
@ hall122 Intressant. Skall kolla genast när jag kommer hem. Skall erkänna att jag ha viskokfläkten bortmonterat sedan kylarbytet. Så det kan ju vara det problemet. Tycker dock att fartvinden borde kyla kylaren tillräckligt. Men visst bli kylaren riktgt varm. Man bränner ju sig på den.

Skall återmondeta den och sedan prova att "kalllufta".

Njaää svårt att säga om det var rätt nivå. Det kandke var lite för mkt. Skall vara mer nogrann denna gång.

Förövrigt så har jag mött en ganska så stor ovilja att ta sig an en E39 bland Stockholms bilmeckar när man säger "misstänkt topplockspackning". Är det ett sånt jävligt arbete detta? Eller är det bara bilmeckar som är arbetsskygga :-)

/U
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
fläkten sitter där av en anledning :) montera den o lufta o se till att få rätt nivå så ska nog problemet lösa sig.

anledningen till att ingen vill byta blockpackning på dessa motorer lär vara 2 saker. Man måste ha specialverktyg för vanos, men framförallt så går gängorna i motorblocket åt pipan när man ska dra åt toppen pga. felinställda robotar från fabrik vilket medför att man måste montera helicoil i alla hål i blocket o det är inget roligt jobb har jag fått erfara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.