AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.279

Skakningar/Vibrationer i säte 30-40km/h E39

Hej,

Kan någon lösa mitt problem. Har haft två olika mekaniker som ryckt och slitit i alla stag, bussningar, fjädrar, en däckgubbe som balanserat hjulen och jag själv som ägare som stör mig på dessa sätesvibrationer i låg hastighet. Har läst alla trådar i detta forum om vibrationer, homoknut, stag, bussningar, fjädrar m.m. men kan inte hitta vad som är fel. Bilen är en 2002, E39 525 Touring STHLM OPEN EDITION.
Hjälp mig!
Det är samma vibrationer oavsett om växeln är i, frikopplar eller om jag stänger av motorn och rullar under tiden jag kör framåt. Vinterdäck som sommardäck.
mr
66
mr_power
320i E91 aut 2006
BMW E39 touring är en tung bil med integral bakaxel det är inte lätt att märka om en eller flera punkter är slitna oavsett om man rycker i de eller kör med besktningsmaskin...Jag har bytt bärarm bussningar bak "se tråd på gör det själv" länk: Länk , bytt till nya sommar däck förra året Tyskt tillverkade Fulda Carat P balanserade 2 ggr...och förra veckan dragstång länkarmarna allt förutom däck gör jag själv bilen är nästan 98% vibrationsfri...lite kvar kommer jag att göra för att få den bättre..

Kolla hjullager "de brukar ha malande ljud när du kör", bakbussningarna är mycket vanligt, däcken kan vara skadade med bubblor på slitbanan kolla de genom att ta ut de och testa de själv, stödlagern och drivsystemet kan vara skadat från kardanen och bakåt... vad kan jag tipsa dig om mer? jo kolla bromsarna om de ligger på, eller skivorna är skeva...

Börja med att kolla däcken först...lycka till...Hälsningar...

Mr_Power

Vid hastigheter på 80km/h kan små vibbar uppstå i ratten men endast på vissa vägar. Annars är det lugnt. Verkar som man inte kommer runt det här. Tack för svaren. Återstå att se om någon hittar något vid nästa service eller besiktning.
Hallå igen. Funderar på att byta kulleder bak enligt följande instruktion.

Länk

Är det någon som blivit av med sätesvibrationer i låg fart (20- 40 km/h) efter byte av dessa?
Visa användare
22
Robban 29
540i Touring -98
316-95
Halloj..

Köpte begagnade hjul och bytte till en början bara bakdäcken som var slut. Framhjulen var halvbra och balanserades samtidigt, men i 55-60km/h så var det som hela bilen hoppade, och det kändes oxå i sätet, men inget i ratten... bytte framdäcken i förra veckan och nu är det inget hoppande..
Så som föregående talare. Kolla däcken...

Robban
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Även om däcken är välbalanserade (viktmässigt) kan de var orunda som ägg. Skicka upp bilen och snurra hjulet med handkraft och känn samtidigt på slitytan (Funkar bäst om man är två...)

//Lasse
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Som de andra säger, kan vara däcken. På plant underlag i sånna hastigheter så är det ju konstigt om det vibrerar. Jag har själv vibrationer i dessa hastigheter och jag tror att det är mina gamla ruttna däck som är orsaken. Orsaken till att jag tror det är att jag riktade mina fälgar förra sommaren och då stog jag och däckkillen och kollade noggrant + kände på däcken medan han balanserade. Ett däck var orunt och man såg klart och tydligt hur det var en bula.
Jag tömde däcken ner till 2 kg och det verkar som att det gjorde en viss skillnad. Problemet är att skakningar finns även med vinterdäck. Får köpa nya runtom...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är alltid bra att balansera däckeni en riktig maskin med kompetent operatör. En sån som mäter vägtryck är att föredra!!!
Tilläggas bör att om jag mäter från skärmkanten till centrum av hjulnavet så skiljer det 1 cm mellan framdäcken och 1.5 cm mellan bakdäcken. Ska det verkligen skilja så mycket?

Tacksam för svar från er kunniga människor...
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Har tänkt byta homoknuten, undrar om man kan enbart byta den? eller måste man byta hela kardanaxeln?
Någon säger att jag måste byta hela, men efter läst tidigare inlägg verkar det som att man bara kan byta den.
Länk
Nr 16
Vad säger ni?

Tack och trevlig kväll.
:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.