|
|
|
|---|---|
|
hej! jag är antagligen tvungen att byta mina kattar, och min fråga är om det är okej att sätta på universal kattar eller om det är tvunget att vara orginal. så det inte blir något fel på flödet eller så? | |
|
Hej! Jag var tvungen att byta kattar på min 540iA förra sommaren. Var också i valet och kvalet på vad som skulle inhandlas. Efter mycket övervägande blev det "färdiga" rör med kattar och flensar, bara att montera. Länk Rulla ner till BMW så hittar det du söker. Det blir säkert billigare med lösa kattar som du själv svetsar dit men det är ju lite jobb med det. Ifs så är det lite jobb oavsett att byta då det är under bilen. Har inget exakt pris på orginal kattar men dessa färdiga som jag köpte hamnar på ca halva priset. Jag bytte bägge. Ang flöde så märker jag ingen skillnad mot innan, kanske att bilen är lite snabbare på högre varv nu. Innerdiametern är större på dessa än orginal då det är dubbel eller trippel-väggar i orginalrören. Ljudet är aningens högre på dessa pirat kattar, men det gör inget tycker jag eftersom med orginalsystemet går bilen extremt tyst. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
| På min 540iA -94 så är det dubbla rör ända fram till katalysatorn, helt klart en nackdel om man ska svetsa dit en universal. På min 540/6 blir det enkelrör precis innan katalysatorn dock. Vet inte hur det är på en E39? | |
|
Jag har 2 universal kattar som förra ägaren låtit byta, dom funkar bra. Men undrar hur det är med 1 st. kat, kanske satsa på race kat?? |
|
|
ska man svetsa dit endast nya kattar så är anslutningen 2" sedan sitter en 2,5" rörbit utanpå med. originalkattarna är definitivt en flaskhals, men är förmodligen inte mycket sämre än ett par vanliga universalkatalysatorer. riku du måste köra med 2 kattar, inte en chans att en racekatt räcker. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.