|
|
|
|---|---|
|
hej! nu är det så att jag troligtvis kommer byta min 325 mot en 528 av års 96! det jag undrar är vad det jag ska se upp med , det vanliga kan jag som kolla motorn ,rosten,växellådan men är det något mer man ska kolla speciellt på just 528 eller e39 överlag?vad drar en sån stadkörning?landsväg? vad ligger reservdelarna på? osv skulle verkligen uppskatta snabb hjälp! mvh | |
|
Är det en sedan eller touring? Rosten är väl de som är tråkigast. Underkanten av dörrarna rostar väldigt lätt från insidan så när de väl syns är de för sent. Är det en touring så lär de finnas rost på bakluckan? Annars är de väl de vanliga, lyssna efter klonk, testa ALLA elprylar då de är mycke el. Lyser airbag, abs eller antispin lampan så kan du vänta dig dyra fel o laga. Motorn är väl ganska skottsäker om man bortser från orginal vattenpump med plast impeller och expansionkärlet på kylarn, ett stort plus om dem är bytta. De är väl de mesta jag kan komma på. |
|
|
Kolla efter: Vibrationer i ratten. Vibrationer från kardan. Glapp i bärarmsbussningar. Slitna bromsskivor. Brustna fjädrar. Kylare (sväller och läcker). Kylfläktens viscokoppling (ska vara glappfri och gå lite trögt). Kyla och cupelyftfläkt (varvtalsregleringen ofta sönder). ABS och airbaglampa ska inte lysa under färd. Rost på huv, baklucka och dörrarnas nedre plåtomvikning? Motor och växellåda är alltid ok (går som en dröm brukar det stå). Kolla om det fattas verktyg i verktygslådan och om det finns luft i reservhjulet. Kolla om plastflaket under motorn finns kvar. Alltihop säger en del om tidigare ägare. |
|
|
...den drar ca 0.8 L/mil vid lugn landsvägskörning. I stan kan den säkert dra 1.2 L/mil. Jag kör min 523 -96 på 0.77 L/mil blandad körning i makligt tempo, mest landsväg. 528 torde dra 2% mer alltså 0.79 L/mil i mitt tempo. ...åsså varning för pimp, framför allt idiotiska 17-19" hjul med för stor bredd. Jag prutar på sådant. För mig ska det vara 16" och max 225 bredd. |
|
| Bengt C respekterar din smak på fälgar men 16 tum drunknar ju verkligen i hjulhusen på e39 :) | |
| tack så jätte mycket för dom snabba svaren!men hur vet jag om det är glapp i bärarsbusnningarna?men vibrationer i ratten det beror väll på om det är fel på däcken/fälgarna slita skivor vad mer kan det vara? | |
| glömde även fråga vad ni tycker om bilarna? alltså kvaliten , hur välbyggd den är? | |
|
Många har problem med vibrationer i dessa bilar. De är mycket känsliga för alla fel man kan ha på ett hjul; Obalans, orundhet, skevhet. Det beror förmodligen på att de är bakhjulsdrivna och BMW har valt att göra en framvagnsgeometri med fin styrkänsla (vilket är svårt med framhjulsdrift). Likväl som den komunicerar vägen på ett förträffligt sätt, komunicerar den också problem mer än i andra bilar. Bärarmsbussningar är mer problematiskt på BMW än på andra bilar. Varför prylarna slits så lätt vet jag inte riktigt. Men bilen ska kännas någorlunda "tight" i chassiet och det ska inte finnas missljud när man kör över ojämnheter. Det ska inte "gneka" när man gungar bilen. Vill man vara extra säker kan man inspektera och bända lite under bilen. Glapp i leder lär besiktnigen uptäcka, men de är inte så petiga med glapp i gummin. Kvaliten är ojämn. Motor och växellåda är jättebra, enda anmärkningen är väl att bottendraget är tunt och eleganta starter kräver enormt fint handlag med gas och koppling. I övrigt bjuder bilen på mycket bra komfort men den är lite "tung" och motspänstig när vägen svänger. Det finns 1600 kg bilar som är mer lättfotade. Det finns en hel del plastflims, speciellt under huven. Mycket under bilen ser fint ut. Subframes, bärarmar och bromsok är i aluminium och avgassystemet håller god kvalite. Sämst på hela bilen är galvaniseringe och lacken. Riktigt usel och inte alls vad man förväntar sig av en premiumbil. Högtalarna i orignalljudanläggningen är också helt kass. Styrningen till klimatanläggningen är också klunkig. Men jag är ganska nöjd men bilen än så länge. Det är framför allt lackens usla kvalite och dåliga vidhäfning som är smolket i bägaren. Min har gått 21.000 mil och jag brukar köra mina bilar till 40.000+ mil. Men denna kommer nog att vara rätt ful om några år. |
|
|
ok tack så mycket för infon , hjälpte verkligen! någon som har något mer och tillägga? |
|
|
Bengt C: "eleganta starter kräver enormt fint handlag med gas och koppling" Kul att du nämner det, Detta beror helt och hållet på den satanas stryp ventilen som sitter på slav cylindern och bromsar flödet och ger därför en trög och jobbig koppling. Så detta är det första du ska göra något åt, Är bara och ta loss röret och skruva bort strypningen så blir den normal sen. Även som du säger lacken är hemsk känslig, minsta lilla stenskott eller annan påverkan så blir de repa eller dyligt direkt... Delar behöver du inte oroa dig för, ALLT finns i tyskland på e-bay till bra priser. Sen finns det ju även gott om e39 på skroten. |
|
|
ok tack så mycket!det är en automatare med steptronic jag kommer byta mot!vad är det man ska se upp med aut-lådan?har ju en e36 och lacken på den tycker jag är ok inte sämre eller bättre enn lacken jag har haft på andra märken tycker jag kanske LITE känsligare mot repor osv men inget jag riktigt brytt mig om,sen har bilen elstolar , navigator från fabrik brukar det gå sönder? mvh |
|
|
TheMan: Tack för tipset med ventilen (momentbegränsaren) på kopplingscylindern. Jag ska försöka leta upp den och ta bort den. Ska ju inte behövas när man bara har 230 Nm. Jag hade ner slaven i vintras för inspektion men tänkte inte så noga på om det satt en ventil där eller ej. Min koppling strejkade, troligen pga föroreningar och is i slavcylindern. Inget var trasigt, trycka i ny bromsvätska löste hela problemet. bmw36: Bara så att du har en realistisk bild av förbrukningen. Jag kan säga att min drog 0.85 L/mil de första 2.000 milen blandad körningen, landsväg dominerar. Det är först på senare tid som jag upptäckt att den reagerar positivt på hastighetssänkning och jag ligger nu på 0.77 L/mil. Men då kör jag lågsamt. Inte på 70- och 90- väg, men på motorväg blir jag omkörd av nästan alla utom lastbilarna förstås. Jag skulle kunna tänka mig att om du kör som en normal människa och har mer stadskörningsinslag än vad jag har så når du en förbrukning på kanske 0.92 L/mil på en 528. Det finns många trådar om bränsleförbrukning. Det verkar som att när Stockholmare resonerar om 523/528 så är ingen under litern. Men de står väl i bilkö på Essingeleden flera timmar om dan. |
|
| ...Jasså, en automat. Men då får du slå på en del på förbrukningen. Jag vet inte hur mycket, men i Autopowers modellguide tycks tet röra sig om en hel deciliter. | |
| så ungefär 1,3l enbart stadskörning?min 325 kommer aldrig ner under 1,4l enbart stadkörning med tung fot ca 1,6l!! | |
|
Jasså vi snackar stadskörning med automat och tung fot. Ja du, då har jag faktiskt ingen aning. För mig är det ofattbart att en vanlig bil kan dra 1.5 L/mil och liknande. Men så verkar ju många ha det. Jag har haft två 3-liters 6:or innan (manuella) och mina extremaste förbrukningar har varit 0.92 resp 1.15 L/mil. Det trevliga med 523:an är att prestanda och komfort är likvärdig, men förbrukningen ligger två deciliter lägre hela tiden. |
|
|
Manuell 528 med 18 tums fälgar, farthållaren i 130km/h = 0.78l(testat) Stadskörning(malmö) allt mellan 1.05-1.25, vintertid 1.35 Har en fung fot emellanåt men också en jävligt silkeslen 80% av tiden. |
|
|
ok tack så mycket!känns som du beskriver sättet jag kör hehe, annars var det väll inte så farligt med ca 1l milen stadkörning! |
|
| Bengt C sammanfattade det hela ganska väl tycker jag. Kolla så att kondensorfläkten fungerar, den är ganska dyr. Den ska spinna igång vid uppstart om du drar på AC:n. | |
| Min gamla 528 är nu till salu. | |
|
BengtC: Strypningen kallas CDV: Länk Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.