|
|
|
|---|---|
|
En 523i -97, Touring, Manuell, 26500 mil. Bilen går rent på tomgång, bluddrar mellan 900-1200 rpm om man gasar upp snabbt från tomgång. Gasar man upp snabbt från 2000rpm så bluddrar det ej. Bilen är otroligt seg, känns som om den har ca 95-100 hästar på sin höjd. Felsökt: Optisk kontroll tändstift/spolar (OK), testat med annan LMM (ingen förändring). Felkoder ej avlästa. Liiiite segstartad dvs den hoppar igång rätt fort men lite "segt". Tips? | |
| Har samma symptom fast kanske inte riktigt så seg, ganska nybytt insug. Inga felkoder. | |
|
Kan vara katalysatorn som är täppt. Knacka på den och hör om det skramlar. BMW CS #5206 |
|
|
Ok.Täpt "katt" har slagit mig med...Bilen sägs dra massor (typ 1.5liter/mil). O som sagt ohyggligt seg, kör man i 2:an kring 2300 varv o stämplar fullt så "drar" den iväg utan att det ens "spinner loss" liiiite. Till o med min Passat med 115 hästar flyger om 523:an. Har testat bilen med och utan ASC, ingen skillnad. |
|
|
Hej jag har haft liknande symptom på en mercedes en gång då var luftmassemätaren kass. k3 |
|
| K3: Testat med annan LMM utan förbättring...Enligt ägaren så kom felet plötsligt, sa oxå att den gick något bättre i typ 20 min efter att de hängt av batteri-polerna. Jag tror inte på kass LMM,kamgivare eller liknande, man tappar inga 70 hästar eller mer med kassa sådana...Frågan är hur kasst går en 523 som går i "felsäkert"? När min Passat gick i felsäkert så gick den bättre än denna, men den drog bra med bensin den med...Sen är det väl mer rimligt att man tappar 20-30 hästar när motorn går i felsäkert o inte typ 70-85...Har sagt åt de att läsa felkoder som steg 1 men men.... | |
|
Hur lång tid ska en frisk 523i ta på sig 80-120 på fyran? Kanske kan vara värt att testa 50-100 på femman också för att få med de lägre varven? |
|
| Elk: För kunna "acca" i lätt uppförsbacke i typ 90 så måste man växla ner...0-100 går kanske på 20 sekunder gissningsvis, som sagt så tar det evigheter att fullgass accelera på 2:an från ca 2300 varv, Passaten blåser lätt förbi! | |
| Oj jävlar! låter som den saknar betydligt mycket mer än 70hk :D | |
| När min kamaxelgivare gick sönder så kändes det som jag förlorade halva motoreffekten. Subjektivt kändes 0-100 som 20 sek och man kunde inte ta lite brantare uppförsbackar på 5:an. Men jag har inget minne av att bilen drog 1.5 L/mil. | |
| BengtC: Jag håller med. En 328:a jag har (samma motorfamilj som denna 523, dvs M52) så var kamgivaren kass. Märktes egentligen inte alls vid "normal" körning, bra drag i bilen. Dock så blev den 10-15km/h snabbare i toppfart med en frisk kamlägesgivare (ca 233 enligt GPS kontra ca 219 med den kassa). Men helt klart kan kamgivaren vara kass... | |
| Min kat gav upp förra sommaren. Efter några mil så gick den bra sämre och sämre uppskattningsvis max 50 hk. Efter den fått kallna så var den normal några mil sedan bara slöare och slöare. Så höll den på tills jag tog bort katen. | |
| tror på kamgivaren | |
|
Min 523ia -98 var som en gummisnodd, tror åxå på kamgivarn |
|
|
Jag har haft fel på både kam & vevgivare under åren på min 523:a. Ingen av dessa gav samma symptom som du beskriver, men det gjorde katalysatorn när den rasade förra sommaren. På väg hem från midsommar firande, så tappade jag hk efter hk, tills den knappt orkade in på parkeringen, och hade bilen slitit så hårt att expansionskärlet sprack med kylarbyte som följd.. Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.