|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hur ofta ska man byta motoroljan för att motorn ska hålla så långt som möjligt? Vid 500, 1000, 2000mil eller ska man följa serviceindikatorn helt rätt av? Är det slöseri att göra ett extra byte mellan servicerna? | |
|
Hej Att byta olja ofta är nog aldrig fel. Känner många som byter varje 500 mil. Kan nog ha lite betydelse hur man använder bilen. Kör man många korta körsträckor kan det vara bra att byta lite oftare. Mvh / Wallace |
|
E23 |
Beror väl rätt mycket på vad man har för motor, har du en äldre bil är intervallen tätare. Har ju som du ser själv turbobil så då blir det täta byten Aldrig över 2000 rpm !!! |
|
Moderna syntetoljor klarar långa bytesintervall (mer än 3000mil)utan att tappa speciellt mycket i egenskaper. Kör du med en enklare olja (ej syntet) behöver du byta betydligt oftare. Däremot oxiderar oljan även om den inte används, varför det är vettigt att byta åtminstone en gång per år! Däremot är det aldrig fel att byta olja oftare än vad som föreskrivs. Den enda nackdelen är kostnaden. Ett större problem än långa motoroljebytesintervall är den så kallade livstidsoljan i växellåda och bakaxel! I USA har man redan börjat backa i denna fråga och föreslår byte efter ett visst antal mil (kommer inte ihåg hur många). I framtiden (när bilarna har rullat mer än 20 000 mil) kommer vi att se många växellåds och bakaxelhaverier pga att man inte har bytt olja i dem. Mitt råd är att om du tycker det är dyrt med "mellanservice", lägg åtminstone ut några kronor på att byta olja i växellåda och bakaxel varannan inspectionsservice. Det kostade mig 481kr, så det handlar inte om några förmögenheter i sammanhanget. Mvh |
|
Axel |
Det är väldigt många som inte tror att utvecklingen på motoroljor har stått still i 20år.Men jag håller med om att det låter otroligt när det gäller transmissionsoljer att dom skulle hålla bilenslivslängd. MVH Axel PS dom håller säkert bilen ut,men livslängden blir inte så lång DS Bromsen är fartens värsta fiende. |
rsarits |
Jag har alltid bytt olja när SI-indikatorn säger till, förra bilen jag hade fungerade bra de första 32500milen i alla fall. (sedan blev jag påkörd bakifrån, men det berodde nog inte på oljebytesintervallet :-)) Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.