|
|
|
|---|---|
|
Hej Vet ni vilka versioner ni har på era 7-serier och är det någon särskild version som man helst ska ha eller inte ha. Har hört att både motor och växellåda går bättre och mjukare med en senare än mot en äldre version. Har ni några synpunkter på detta? | |
| Jag skulle nog säga att det gamla "om det funkar, försök inte fixa det" stämmer rätt bra in här. Om det inte är något du stör dig på vad gäller mjukvarorna så blir det förmodligen onödigt dyrt och krångligt att uppdatera. Det kostar oftast mer än det smakar. Är det någon mjukvara som är rent felaktig så "ska" den redan vara utbytt på kampanj. | |
|
Beträffande väellåda E65 730d '07. Efter uppdatering av mjukvara 2009 i samband med installation av iPod interface växlade lådan upp till sexan tidigare. Före dess märkte jag att man körde på femman onödigt länge, men om man istället använde farthållaren så växlade lådan snällt upp till sexan (tror att man kunde hålla jämn fart vid ca 1100 rpm med farthållaren, men det gick inte utan farthållare). Uppdatering av all mjukvara ingick i installationspriset. Det kostar en hel del att ha bilen uppkopplad för uppdatering. Om du aldrig uppdaterat mjukvaran så tycker jag du ska kolla med BMW vad som egentligen förbättras innan du betämmer dig för eller emot. Rena felaktigheter i mjukvaran ska vid det här laget vara eliminerat på din bil. |
|
|
Hej Jag har inga problem med bilen så man kanske ska låta bli. Läste av på "MASTER" att det var ver.06.11.04 ,men har ingen aning om det är gamalt eller inte. Pratade med BMW oxh dom skulle ha c:a 1000kr för en uppdatering och det tyckte jag inte va dyrt,och skulle det ta stopp pga problem så tar dom ut 500kr. Jag får ringa och höra vad dom tror på BMW om min version och om det är någon ide att uppdatera. |
|
|
Du kan se vilken version av mjukvaran du kör om du går in i den gömda service menyn i idriven. procedur: med nedsläkt skärm (tryck på knappen vid huvudmeny för att komma dit) 1) håll in idrive-knappen ca 10 sekunder, släpp upp 2) vrid idrive 3 klick motsols 3) vrid idrive 3 klick medsols 4) vrid idrive 1 klick mot, 1 med, 1 mot 5) tryck på knappen nu borde du se service menyn. notera att det är inga "klick" före steg 1, då friroterar bara idrive-knappen utan motstånd, så har du gjort steg 1 riktigt märker du det direkt på respons från knappen. har försökt hitta infomation om olika mjukvaruversionen för de olika delarna men utan mycket framgång, är det någon som har tillgång till den infon vore det kanonbra om ni delade det. kör själv alltid senaste versionen, och är inte rädd för att uppgradera heller. Fungerar bara finfint för mig. självklart är det ju teoretiskt möjligt att någon bugg/försämring har smugit sig in i en nyare version, men i regel brukar det ju fixas till nästa då, så för mig är det alltid senaste som gäller, annars kanske man riskerar att missa förbättringar. Mvh //Ulf |
|
|
Hej, Det är bara BMW:s utrustning som kan se vilken version bilen har, går ej via en service meny i bilen. Själv är jag lite skeptiskt för en uppgradering av bilen om bilen går bra, teoretiskt så skulle hända att en eller flera moduler får stryk under flashnings processen och då kan det bli dyra kostnader. //George |
|
|
Hej Det går inte att se versionen säger du Georg. Jag går in i undermenyn på mätartavlorna och sedan genom att lägga ihop VIN-koden för att låsa upp den så kan man se olika versioner t.ex MASTER. Är inte detta versions nummer menar du då? Vad är det i så fall man ser där? |
|
|
espla: Denna du ser under MASTER är inte bilens version. Bilens version kan bara ses av ISTA/P och bör vara i detta format t.ex. från ISTA version 2.32.0 (tror att den är från 2009) E65 version bör vara E065-08-03-800, har du äldre så ligger du med en äldre version. det finns säkert nyare versioner men jag har ingen underlag för det. mvh George |
|
|
Hej George Ok det är på det viset. Då måste man alltså in för att checka upp detta på BMW. Får nog bli på det viset,man är ju nyfiken:) Tack för svaret. |
|
|
Lyfter tråden då jag nyligen gjort en uppdatering på min E65 från 2007 som gick snett. Beställde i samband med en semesterresa till Tyskland en tid på en BMW åf. för byte av språk i SVS-modulen (röststyrning). Efter bytet till engelska slutade min DVD-navi att fungera och meddelandet "Software update information Current software is 9.8.2 Please insert a qualified Software CD" Hade 1st 2007-2 DVD + en bränd 2011-2 skiva och ingen utav dessa fungerade. Enligt BMW åf. så har de lyft mjukvaran till en nivå där lasern i DVD-spelaren måste bytas för att kunna läsa uppgraderingsskivan. De erbjöd sig att hjälpa mig med jobbet då delarna kostade 60€ och tot. tid för byte inkl. uppdatering med ny mjukvara skulle ta max 1h. Tyvärr så var jag bokad för hemresa med färjan samma kväll och har nu tagit kontakt med BMW i Tyskland för åtgärd. Fortsättning följer. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Efter att ha läst runt lite på olika forum på nätet så skulle det gå att uppgradera Navi03 precis som den gamla MK4, som jag har uppdaterat ett flertal ggr. på min E38 genom åren. Laddade ner OS på Länk , brände skivan och satte in den i läsaren. Uppgradereringen startade!! När den var färdig efter ca 10 min så stoppade jag in naviskivan och kartan dök upp :) Men lyckan blev kort då jag upptäckte att jag får inte upp navi menyn. Kartan går att zooma in och ut. Någon som har en idé hur jag kommer vidare? Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Har äntligen kommit vidare! Nu verkar allt fungera som det ska igen. Verkar som navienheten behövde lite tid på sig att läsa in kartskivan och en natts vila för att fungera. Förtroende för kunskapen hos BMW's auktoriserade verkstäder har fått sig en knäck. Hur kan man arbeta med en bil i 9h utan att lyckas med det som jag själv fixade på några timmar med lite efterforskning på nätet? Blir inga framtida uppgraderingar på mjukvaran utan att jag verkligen har försäkrat mig om att verkstaden vet vad de håller på med. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.