|
|
|
|---|---|
|
Hej, Kylvattentemperaturmätaren i min e39 M5:a kommer sällan, om ens vid kortare relativt hård körning, upp i normaltemperatur. Som jag förstår det så ska bilens kylvatten komma upp i normal driftstemperatur ganska snabbt även vid normal körning när man följer med trafiken? Vidare så har jag för mig att detta regleras med hjälp av ventiler som öppnar och stänger så att man får en normal kylning av vattnet? När jag skriver normaltemperatur så menar ju att kylvattentemperaturmätaren står rakt upp på klockan 12. Oljetemperaturen är dock helt normal. Den stiger sakta och lägger sig på rätt nivå. Den beter sig helt normalt även vid hårdare körning då den stiger lite högre men aldrig mer än vad den ska. Är det kylvattentemperaturgivaren som är sönder/felkalibrerad? Är det något spjäll/ventil som inte fungerar som det ska? ...eller är det helt normalt? Utnyttjar jag bilens resurser lite mer, kör lite hårdare under en längre stund (mer än 30 minuter) så kommer jag upp i normaltemperatur (kylvattenmätaren står på klockan 12). ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 | |
|
På min fd 03:a så betedde sig mätaren likadant och vad jag förstått så är detta vanligt just på M5 E39. Om det sen är rätt eller fel vet jag inte men det var någon som hade bytt till ny termostat och mätaren fortsatte att visa på fem i tolv vid normal körning. Andra har bytt till temorstater med andra gradtal och då går mätaren upp i mitten. ___ //Ulf |
|
| Min beter sig likadant, den visar 80 grader och då är inte mätaren riktigt i mitten. | |
|
Tack Ulf, Antar att jag låter den vara som den är och låta 5 i tolv vara normalt. ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
|
Ah, nu hann Mr Ringwing också svara precis undertiden jag skrev svaret till Ulf. Tackar såklart också dig! :] ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
|
Hittade en bil jag tog på min tempmätare Länk Precis som Bobmeister skriver så kunde mätaren visa rakt upp när man kört lite mer aktivt eller på längre turer i lite högre fart. Även kökörning på sommaren gjorde att den pekade rakt upp. ___ //Ulf |
|
NeZaN |
Kan ju vara så pass enkelt som en tempgivare? Eller flipprar bara mätaren då upp och ner? /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
| min ligger också på fem i tolv. | |
| Även min gör de...termostaten mekonomen säljer ska tydligen lösa problemet... | |
|
Min ligger på tolv. Kass bild men men.. [img]Länk |
|
| Min bil var likadan, så tidigare i veckan bytte jag min termostat. Så nu funkar det perfekt! Mätaren går nu upp till 5 i 12 eller 12 beroende på körsätt. | |
|
Att mekonomen säljer en termostat som löser problemet tycker jag vi ska låta vara osagt, tror snarare att det helt enkelt handlar om att BMW's originaltermostat & Mekonomens termostat har olika gradtal. Vilken temperatur kylvätskan bör ligga på antar jag att BMW själva vet bäst, även om några graders skilnad antagligen aldrig kommer märkas av. Någon som vet vad mätarna låg på när bilarna var nya? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.