|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Men var köpa... |
|
|
Själva listen är inte så dyr tror jag, men jag kan ha fel. Gillade f.ö. inlägget i början av tråden där någon säger att det kommer från dörrnäsan. Vad är en "dörrnäsa" :) |
|
|
? ... skulle det ha varit i slutet av frågan, men det går inte att redigera. En annan grej som gör ett irriterande och svårlokaliserat gnekande är plastkåpan till regnsensorn (på insidan av rutan, under backspegeln). |
|
|
Det borde väl gå att ringa till 011-280430, Stokvis i Norrköping |
|
|
Verkar som att hela listen kostar 57 kronor!!? Ska kolla om jag läste rätt.De kanske har sänkt priset pga problemen. |
|
| Jag begriper fortfarande inte vilken list du menar marin849 :). Det måste väl vara den 2 cm breda som sitter på dörren? | |
|
Denna: Länk |
|
|
Nja, jag menar listen ovan dörrkarmen. Den som ligger mot karossen. Den är filtbelagd. Kolla efter försvunnen filt, speciellt på den yttersta vågräta delen. Kolla sedan om lacken ser mattare ut på motsvarande ställe på bilen. Det är därför gummivårdsmedel har effekt mot knarret, det minskar "stick-slipp" effekten mellan gummi och lack men rotorsaken är att filtmaterialet saknas. När karossen flexar gnider listen mot karossen och knarret uppstår när dörren rört sig tillräckligt mycket mot karossen för att listen ska ta ett skutt (statisk vs dynamisk friktion). Med smörja eller filt minskar den statiska friktionen så att listen glider med direkt istället för att "skutta" i större steg. Det går särskilt illa mot filtmaterialet på vintern om man tinar bilen i varmgarage så att listen är fuktig, och sedan parkerar ute i kyla så den fryser fast mot karossen. Sen rycker man upp dörren... Med rutan nere blir dörren lite mindre så att listen lättare rör sig utan att låta. /Martin |
|
|
"Med rutan nere blir dörren lite mindre". Aha! Tog en bild tidigare på passagerarsidan men trodde inte det var den listen: Länk Det är alltså den nedre liggande du menar, inte den övre stående. |
|
|
Den ja. Den är i ett stycke och filtbeklädd i en liggande och stående del, det är främst på den allra yttersta som jag menar är stående där filten försvinner. /Martin |
|
|
Skulle stått "yttersta lodräta" i tidigare inlägget! /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.