|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan allihop. Någon som har någon bra lösning på knirr o knarr från listerna runt fönsterna på min E39? Antar att det är dom listerna iaf. Eller kan det vara någon annan list? Grymt störande ljud! Låter inget när och regnar eller när det har regnat. Någon som känner igen sig? Kommer liksom så fort det är lite ojamn väg eller farthinder eller vad som hällst som gör att bilen rör sig typ. Väldigt irriterande. Tur man har stereo i bilen... hehe | |
| Kan vara fönsterlisterna, men oftare är det "dörrnäsorna", som hakar fast i karossen. Smörj in den synliga låsanordningingen med lite fett ska du se att du blir av med oljudet. | |
|
Jag har fått knek, knirr och knack eller hur man nu ska uttrycka sig. Ofta händer det då bilen torkat efter regn eller tvätt samtidigt som den är nyvaxad. Har hjälpt med gummivårdspray på listerna från Würt. Tror det är denna jag köpt: Länk Mvh Martin |
|
|
Fick två nya dörrar på rostskyddsgarantin förra veckan. Nämnde att jag har problem med knarr. Dom körde med avfetting på filtlisten över fönstret (som ligger mot karossen) och smörjde med silikon. Borta:)) Testa! :) |
|
|
Köp bmws egna medel för detta, bmw silikonborttagare sedan bmw gummi pflege , kostar inte mkt funkar bra. |
|
|
Tackar för tipsen. Vilka synliga låsanordningar menar du Highway? Till dörrarna? Vilka lister är det jag ska smörja? Och vart... Insidan eller utsidan av listen så att säga? |
|
| Det är översidan av listen som går över fönstret. Den som ligger mot karossen. På bilar före -00 är det gummilist, på faceliftade modeller är det gummi och filt. Den ligger och skaver mot karossen, som gör att det knarrar lite. | |
|
Har samma problem med min E90. Från början knarrade det bara de första dagarna efter tvätt men nu låter det hela tiden. Trodde först att det var dörrlisterna så jag smorde in dem med silicon men det hjälpte inte, tror nu att det är fönsterlisten men har försökt att smörja utan resultat. Tycker att det blir tyst om jag sänker rutan 1 cm så troligtvis är det listen ovanför rutan som är problemet. Har även sett att listen har fastnat lite i rutan så det sitter lite svarta rester från listen högst upp på rutorna. Tycker de borde hålla längre än 2 år och 3000 mil. Vore tacksam om någon har fler tips på var man ska smörja och vilket medel man ska använda. |
|
| Har nu testat att göra rent listerna istället för att smörja in dem. Använde bara vatten och vanligt diskmedel. Gjorde rent både filtlisterna som ligger mot karossen och gummilisterna som sitter runt själva glasrutan. Knarret försvann nästan helt. När jag har lite mer tid ska jag göra en ordentlig rengöring av listerna så ska det nog bli helt tyst. :-) | |
|
På min hjälper det med att hissa ned rutorna, då försvinner knarret direkt, har dragit ett liststift (Turtlexaw) längs överkanten. Verkade som det hjälpte. Länk |
|
|
Överkanten av alla rutor skulle jag fått med i texten med. Länk |
|
| Jag har fått liknande knarr fast ifrån glastakluckan på min e39-01. Knarret försvinner direkt om man öppnar den någon centimeter. Försökt smörja denna runt om men hjälper inte. Tips på vilken list som är boven? | |
|
Tyckte det hjälpte först med det jag skrev ovan men nix inte riktigt borta, tror helt enkelt listen som rutan går upp emot är lite sliten och tillplattad efter alla gånger rutan gått upp i mot den så rutan går upp lite lite för högt, hissar man ner bara några mm så blir det tyst. Någon som provat att byta den listen? Länk |
|
|
Ett bra tips om det knarrar!! Tryckte upp en vanlig tätninglist i springan fönstret går upp i, knarret försvann helt! så jäkla gott att slippa höra knarret och njuta av bilen istället! Länk |
|
| Vilken typ av tätningslist anväde du? | |
|
Vanlig tätningslist som du har till fönster mm Länk dela på den och peta upp den, lätt som en plätt Man kan ju ta en brun eller svart istället för en vit bit som jag petade upp, lyser lite vitt om man tittar när man vevar ner rutan men ska byta till en mörk list istället nu när jag vet det hjälpte. tog vad jag hade hemma bara och testade. Länk |
|
|
Länken blev lite dum men menar P-profil listen. Men funkar ju säkert med någon annan passande tätningslist med bara den inte är för bred. Länk |
|
|
Jag tror jag har lösningen på problemet. Det är övre tätningslisten mot dörramen som knarrar, den tål inte silikon. Rengör för att få bort silikonet. Rutan påverkat dörren så att listen trycker hårdare mot ramen. Jag var till BMV i Karlstad som hade ett specialmedel som listen smordes med och knarret försvann. |
|
|
Glöm det jag skrev innan med att peta upp en list, det hjälpte lite för stunden men det stämmer som Skippern säger, hade smort upp listerna innan och tyckte inte det hjälpte, men provade igen och tog silikonborttagning och smorde på riktigt flödigt med ett listmedel jag skaffat hos BMW, lossade även på listen som går emot karossen och tog undersidan på alla med, Nu är det helt tyst=) Länk |
|
|
Har problem med min -05. Så fort jag tar ned fönstret några mm slutar det helt. Borde det inte vara gummilisten som sitter längst upp i dörren som torkat? Då borde det räcka med lite grafitspray. Eller? |
|
|
Det är den extremt tunna filtbeläggningen på gummilisten som ligger mot karossen som blivit sliten/försvunnit så att gummit ligger direkt emot karossen istället. Jag provade att lägga i nån slags tätningslist där och det blev knäpptyst men den var alldeles för tjock. Stokvis tapes har en tape som är avsedd för detta (0,5mm tjock) men hittar inte var jag antecknat vad den heter! Tänkte gå till Mekonomen och be dem ta hem den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.