AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.959

Traffic information via Navi Pro, funkar det bra i praktiken?

Har lite frågor angående Navi Pro med Traffic information.

Hur nöjda är ni med Traffic information?
Hur snabbt uppdateras systemet så att det syns på kartan?
Syns kö-info direkt när bilen startas eller är det en viss backlog i systemet?
Hur tycker ni det fungerar i Sverige? Någon som har erfarenheter av det i Danmark?

Jag kör mestadels kring Malmö men ffa i Köpenhamn där det är extremt mycket som händer i trafiken och nyttan med detta system kanske kunde vara relativt stor.

Tacksam för svar!
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Är det TCM? som används så tycker iaf. jag att det är ganska uselt i Sverige.
Ingen aning om det är TCM. Det gäller nybilsköp av bil med den hårddiskbaserade navigationen.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
I Köpenhamn uppdateras det väldigt snabbt med alla köer runt och inne i staden under hela dygnet. Jag har TMC på skärmen direkt när jag startar eller få min efter - klockrent system!

Ännu coolare är det när man kör i tyskland och bilen tar emot "floating data" dvs trafikinformation baserat på hur andra BMW bilar upplever trafiken i området (tex låg hastighet på motorväg = kö), så skickas detta till bilen också om man har BMW Online som vi har. :-D

Jag tycker inte TMC uppdateras så snabbt som man kunde önska i Sverige.
Tack Sim, det var precis vad jag ville få redan på! Jobbar i N-V ganska nära Motorring 3 och ett välfungerande TCM integrerat i bilen hade besparat mig många timmar i bilköer. Särskilt om jag redan på jobbets parkeringsplats kunde få reda på statusen på de alternativa rutterna.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Ligger på Motorring 3 varje dag också och svär över vägarbeten och mycket trafik som snabbt blir till långa köer när det minsta händer. Har ibland upptäckt att TMC'n kommer snabbare än DR P4 bryter in med trafikinfo = mycket bra!
Förresten det där med "floating data" verkar fräckt. Baseras detta på registrerade hastigheter från andra BMWs via deras GPS system? Dvs automatiskt utan att föraren rapporterar något?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Precis - bilen skickar själv data till BMW Online/Assist och bilar som också har detta tar emot det.

Länk

TMC symbolen byts ut med VI+ när jag kör i Tyskland, vilket betyder att den kombinerar TMC och floating data.. :)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vi har tyvärr inte BMW Online-features i vår bil, det verkar fräckt! :) Men vi har TMC med nya navigationen och jag är väldigt nöjd med hur det fungerar. Överlägset bäst fungerar det i Tyskland, men det är rätt ok runt Gbg också (dålig koll på Malmö-regionen). Dock verkar TMC-systemet runt Gbg köra rätt mycket på statistik, alltså det antas att vid en viss tid på dygnet vissa veckodagar är det kö här och här. Lite slött är det rent allmänt (systemet är inte långsamt men informationen är dåligt uppdaterad). I Tyskland har man alltid färsk information på ett helt annat sätt.

Vi brukar köra med dynamisk guidning påslagen och det är oftast riktigt bra. De gånger vi har tvekat och inte riktigt litat på systemet har det slagit tillbaka hårt. :) Nu har vi lärt oss att lita på systemet och köra de vägar det föreslår vid sådana tillfällen.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kör mest med Dynamisk guidning avslagen, då jag gillar att den kommer fram och frågar om man önskar en ny rutt i fall något händer, annars räknar den bara en ny rutt utan att fråga.

Ringde en gång in och rapporterade om tappat gods på en motorväg i Danmark, och 5 min senare kom den fram på skärmen. ;-)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kommer det automatiskt upp en popup om hon vill guida om när du kör det avslaget? Kanske ska testa det. Som det är nu så säger hon bara att hon har dragit om rutten pga trafikinformation. Det har iofs funkat bra för vår del, men det kan ju vara trevligt om man får upp en karta med föreslagen rutt istället så man får godkänna hennes förslag. :)
ha
43
hasse29
MB AMG S63 -07
Köpte Navigon 70 Live som har TMC Live. Funkar bra i Sverige, men informationen kommer upp även om den är lite gammal ibland. Borde vara liknande för BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.