AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.815

Mätning av däckslitage -bilprovningen

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ska besikta en bil som har ganska slitna däck.

Mönstret är lagligt på större delen av slitytan men de är lite snedslitna så yttersta 2cm av slitbanan är nog under 1mm.

Får man normalt nedslag på detta?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror inte det. Jesperado jobbar ju på SBP och kanske kan svara exakt på det.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Om de ser det, ja. Minimidjupet gäller över hela slitbanan. Dock har jag aldrig lagt märke till att de mätt eller ens tittat på däcken,
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dom har ju pipen rätt nära framdäcken på skakbordet och när dom sätter brytspettet under däcket. Men jag har inte heller fått anmärkning trots att man ibland haft lite gnagda innerkanter på framhjulen. Bak brukar dom ju känna att bromsarna går fritt så då slänger dom nog en liten koll samtidigt utan att man själv vet. Dom behöver ju inte ta fram en mätsticka för att se att det är kört.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Dom tittar på däcken när dom är där och grejar med annat. Jag tror inte att dom har det som ett speciellt moment men nog fasen tittar dom och kommer att säga till om det inte är bra.

När jag en höst kom in med bilen med lagliga men slitna sommardäck påpekade killen att det dels var dags för vinterdäck men även att det kanske var läge för en uppsättning nya sommarsulor.

Så länge dom är lagliga får du förmodligen en "bra-att-veta" kommentar men jag misstänker att om delar av däcket är olagligt blir det nedslag.

Jesperado som tidigare var en guldgruva för dessa frågor har inte hörts av på AP på väldigt länge.

Enklast och säkrast är väl att slå BP en pling och kolla innan du åker dit. Är du osäker kan du slänga på vinterpjucken. För BP kvittar det vilken typ av däck som sitter på när dom kollar bilen, bara dom är bra. Hört direkt av en kille på BP vid senaste besöket.

Niklas

Fransosen
Från transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning :

"Mönsterdjup mäts i slitbanans huvudmönster inom de mittre tre-fjärdedelarna (75 %) av slitbanans bredd."
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag besiktigade med dåliga däck för ett tag sedan på enicke BMW. Jag fick en återbudstid dagen innan leverans av nya däck.

Mina var jämt slitna men alla fyra var precis på gränsen till 1,6 mm. Bedömningen blev att ett var underkänt vilket innebar att jag inte åkte på återbesiktning. Hade två varit underkända hade det blivit en extraresa till bilprovningen.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för alla svar!

Har nu besiktat och det gick igenom.
Dom påpekade muntligt att däcken var lite snedslitna och en framvagnsinställning vore lämplig.

Ett bra svar då min plan var just att göra en framvagnsinställning innan nya däck monteras.

Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Besiktningsmannen i Borlänge som besiktigade min bil tog endast en mätpunkt på däcket och sa, det är 1,4 mm. Du får ett föreläggande om för litet mönster på ett däck. Mätdonet har en diameter på cirka 0,6 mm. Ha ha, hur kul var det? Givetvis byter man ju däck, det var liksom dags hur som helst. Däremot går man ju inte i klinsch mot en besiktningsman och påpekar regelverket... Man har ju liksom oddsen emot sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.