AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.461

PDC ur funktion, hur felsöka?

NeZaN
I förrigår började PDC-sensorerna krångla. Knappen i kupén blinkar bara och det tjuter med 3-sekunders intervall. Förmodligen är bara någon av dom trasiga. Bak ser nya ut, inga stenskott (hmm, konstigt :)) eller repor på sensorerna. Fram har två st stenskott. Dessa stenskott har dock suttit sedan jag hämtade bilen och har fungerat felfritt.

Jag kan ju inte felsöka med att sätta handen över eftersom att systemet bara gnäller hela tiden. Är det felsökning via OBD-uttaget som gäller?

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag felsökte PDC på min gamla E46 genom att sätta örat mot givarna, de givare som fungerar gav ifrån sig ett svagt tickande ljud medan de trasiga givarna var helt tysta. Bör fungera likadant på en X5? :)

//Bjersér
NeZaN
Ska fan testa det. Jag tror det är vänster inre fram som spökar då den har ett ganska fint lacksläpp efter ett stenskott men kan lika gärna vara fukt som krypit in vid någon annan givare. Har hört att man ska akta dom när man kör högtryck?

/NeZaN

Be
51
Beary
X5 M50d -14
120i -19
Precis som Bjerser sa så ska det ticka om de som fungerar, men du ska även känna om du lägger fingret lätt mot sensorn. Jag har bytt två på min och det är troligen högtrycken som ställt till det.

Har för mig de kostar runt 900 kr/st, ganska lätt att byta själv.
//Björn
NeZaN
Beary, kul metod, ska som sagt testa efter Big Brother (ja jag följer den skiten) :)

Ja jag spolade med farsans värsting-Kerscher på frontpartiet i fredags så det kanske är fukt som krypit in därefter. :) Schmeidmann skall ha mellan 650-750 kr beroende på vilken sensor det är, men får lite rabatt på BMW så det går väl jämnt ut och då får man BMW original.

/NeZaN

NeZaN
Sådär ja.
Nu har jag kikat på det och lyssnat. Kände ingenting när jag tog på dom men det kan vara jag som är lite okänslig, men den enda som inte hördes nåt tick ifrån var höger ytter fram. Så blir byte av den, om det inte kan vara någonting annat som spökar dvs?

/NeZaN

Lacksläpp på PDC:n? PDC:n ska inte vara lackade alls. Har f.ö. samma problem med min, BMW:s PDC:er trasslar lite för mycket tycker jag... :)
NeZaN
Nej jag vet inte om det är lackat eller ej, men det ser ut att ha blivit lacksläpp då det har kommit fram vit bakgrund där. Och det finns ju bilar med PDC lackerade i bilens färg. Ja jag vet inte hur normalt det är att PDC:erna krånglar, men förra ägaren hade bytt tre st baktill. Men det är skönt när det fungerar faktiskt. :)

/NeZaN

Sk
47
Skalmannen
BMW X5 -06
Hej
Har samma problem själv kommer till och från. (x5 -06)
Det "knäppande" ljudet är ganska lågt. Men hörbart. Tveksamt om jag känner det. En gång hade feltypen att det var bara om jag la in backen som fellampan började lysa och pipa. Men nu händer det hela tiden.
Tycker det verkar som att det är då jag haft släpvagnen inkopplad som den börjar krånga. Har demonterat skarvkontakten.
NeZaN
Ingen som kan hjälpa Skalmannen? Tyvärr saknar jag erfarenhet själv för att kunna erbjuda råd :)

/NeZaN

NeZaN
PDC-sensor beställd nu. Däremot var jag lite för snabb, skulle ha kollat runt hos olika BMW-åf innan jag beställde i Solna. Vet att Bilia (f.d. Bilcentralen) ska vara billigare, väntar nu på samtal från dom med prisuppgift. 1020:- gick det på hos Bavaria Stockholm, och sen 10% rabatt minst pga. BMWCS-medlemskapet. Det blir nog bra!

/NeZaN

NeZaN
Var lika dyrt hos Bilia Group, så beställningen hos Solna stannar.

/NeZaN

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.