|
|
|
|---|---|
|
Ni som gör ett extra oljebyte i mellan servicetillfällerna, för ni in detta i serviceböckerna eller kör ni med endast kvitton? Kanske inte världens vettigaste tråd, kul och veta bara :-) | |
| Skadar väl inte att för egen del sätta en kråka, men som senare säljargument är det väl inte vatten värt. Man kan ju ta hela pennskrinet och sitta o fylla i mellanservicar med olika pennor dagarna före försäljning ändå. Då är ju kvittona mer värda även om man inte kan bevisa att man slagit i oljan i just den bilen och just efter köptillfället.. | |
|
Jag tror att det är väldigt få köpare som värderar detta moment på nyare bilar så det blir ju mest för egen nattro som man ev sysslar med denna aktivitet :-) Jag gör det inte utan följer helt min serviceindikator på uppmaning av BMW. Rätt eller fel är en annan fråga. Skulle det däremot vara en gammal bil eller en M-bil blev det hela lite mer intressant från mitt perspektiv men alla äro vi olika. Själv räcker det att bilen är servad enligt boka och att alla stämplar finns. Samt att det är bra om ev andra kvitton på repartioner och annat finns. Men extra oljebyten på en normal bil skulle jag inte värdera till en spänn extra. Niklas Fransosen |
|
|
På mina äldsta BMW bilar fyller jag i alla servicar jag gör själv + sparar alla kvitton. Min E38 lämnar jag alltid på verkstad för att få stämpel vid ordinarie serice men om det är ett extra oljebyte mellan servicarna tar jag bara fakturan och sätter in i pärmen utan att låta verkstan stämpla extra stämplar i serviceboken eftersom det skulle se konstigt ut om de hoppar över inspektion 1 och 2 och fyller i massa oljeservicar vilket skulle bli resultatet då jag kör så lite och byter olja så ofta. BMW 4 Life |
|
|
Bokför allt jag gjort/gör under Anteckningar som finns längst bak i serviceboken. Även kvitton på de inköp jag gjort är med i häftet. |
|
|
Jag är mycket imponerad av er som dokumenterar flitigt. För egen del blir det inte så mycket mer nerskrivet än det som föväntas, dvs motsvarande BMWs inspektioner. Bakom kulisserna är dock exempelvis oljebytena långt mer frekventa än BMWs rekommendationer. :-) Efter snart 26 års bilägande har ingen av mina bilar gått mer än 1000mil mellan oljebytena. Det började med 500mil mellan bytena. Efter att de toklånga bytesintervallerna gjorde entré har jag sträck mig till maximalt 1000mil. Numer byter jag när oljan visuellt har nått en viss föroreningsgrad. Det brukar beroende på årstid och användning innebära byte efter ca 500-1000mil. Min servicebok: Oljan är bytt vid behov och alltid mer frekvent än BMWs rekommendation. :-) mvh/ Anders |
|
|
Jag menade inte så att skriva in sina extra byten som någon motsvarighet till någon stämpel ifrån verkstaden, utan mer allmänt hur/om ni dokumenterar detta. Dom vanliga servicerna finns ju där. Har själv bara lagt in kvittot bland alla andra kvitton,men kom på att man kanske ska skriva in det i boken också för att få en bättre översikt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.