|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Här en liten skiss vad ET är: Länk Förkortning av tyskans Einpresstiefe, inpressningsdjup. D.v.s. hur mycket anliggningsytan är förskjuten i djupled till från fälgbanans mitt. Ang. pinnbultar i spacers spelar det ingen roll om det är bultar, navbultade spacers eller genomgående långa bultar. Fälgen sitter alltid fast med 5st M12x1,5 och de är endast dragbelastade. Det enda är att navbultat eller pinnbultar är smidigare att montera än t.ex. en spacer som hänger löst på navet när man ska på med fälgen. |
|
|
Jag vet vad ET betyder, men har fortfarande ingen aning om vad ET värdet är på dessa Kahn fälgar jag har. Det enda jag hittat är en kille i US som har 10x22 Kahn och ET50. Möjligt det är det jag har... Mvh Hosse |
|
| Aha, slarvläste nog lite. 10,5 är en tum bredare än 9,5 och det är 25,4mm d.v.s. 12,7mm på insidan och lika på utsidan. Men ET är 5mm högre. 10,5 tum kommer alltså 12,7-5mm= 7,7 mm längre ut. längre ut. | |
| Mät bredden på din fälg från fälgkant till fälgkant. Sedan lägger du en linjal, plattjärn eller nåt annat rakt, på den inre fälgkanten tvärs över och mäter in till anliggningsytan. Det måttet du får då minus halva fälgbredden är ditt ET-mått. | |
|
Hmm. Betyder inte ett lägre ET att hjulet kommer längre ut? Menar det var så. Kanon. Ska pröva att mäta mig fram till ET själv. Thanks! Mvh Hosse |
|
| Jo, lägre ET betyder att hjulet kommer längre ut. Ska du byta dina snygga Kahn? | |
|
Just ja! Nja, dom måste på lackering och just nu har jag bara ett sett med 22" fälgar till bilen. Dvs jag orkar inte slänga om gummi höst och vår så jag måste köpa ett sett till 22" till vintern. Då tänkte jag köpa detta nu, lämna Kahn på lackering och köra runt med dom nya i sommar.. All denna logistik:-) Mvh Hosse |
|
| Jo, lägre ET = fälgen längre ut. Men de bredare fälgarna hade ju ett högre ET. Därför får man dra av 5mm på vad den bredare fälgen kommer utåt. | |
|
Som Anders-72 säger så är det kombinationen av fälgens bredd och ET som båda har betydelse. T ex en tum bredare fälgar breddar en halv tum både inåt och utåt, förutsatt att ET är det samma. Och ET 20 gör att hjulet kommer 20 mm längre ut i hjulhuset än med ET 40 (förutsatt samma bredd på fälgarna) Jag har ett par 22-or med nya däck till salu. Men det är Wolfrace svarta fälgar med en blank kant. Mycket lika dessa: Länk |
|
|
Ja, jag förstår att bredd och ET påverkar bredden beroende av varandra. Nu vet jag ju inte ET på mina 22" vofflor idag så därför har jag heller ingen aning om ET 35, 40 eller 100 vill bli bredare (längre ut på bilen..) än det jag har idag. Kan inte fatta att den inte nånstans på, hela nätet står vad ET på ett par Kahn 22x10" fälgar är. Skumt.. Mvh Hosse |
|
| Ja, skumt -- jag tycker det borde stå ingjutet i dina fälgar, men du har ju letat. Kahn gör gissningsvis sina fälgar i en massa olika bultmönster och ET för att passa olika bilar, Range Rover, X5, Cayenne etc. Jag kan släppa fälgarna med nya däck för 16 000 om du är intresserad, annars åker dom ut på Blocket snart. | |
|
Lasse: skumt ja! Skitfina hjul, men jag behöver bara fälgarna. 22" däck har hag redan. Hittat 4 fälgar för 7300 NOK nu nämligen. Mvh Hosse |
|
| Vanligtvis gjuts fälgar som ska passa många olika bilmodeller med ett relativt tjockt navcentrum som Lasse säger. Sedan bearbetas ET, navhål och bultcirkel efter önskemål. Skulle tro att den fyrkanten som är ingjuten vid "ET" är avsedd att stansa in ET i samband med bearbetning och att så inte gjorts. Men som sagt är det ganska enkelt att mäta upp det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.