AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.199

Kluckande/skrapande missljud 540 E39

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Lite nya problem med min bruks-540, har sökt men hittar inget klockrent svar...

Har ett tag tyckt det låtit lite konstigt någonstans ifrån, oftast får jag för mig att det kommer från bakvagnen...
Idag var det skållhett när jag starta bilen så körde lite med nerhissad ruta och jösses vad det lät illa!

Vid rakt-fram-körning kan man höra ett lätt skrapande/kluckande ljud, nåt som skrapar till gissningsvis för varje varv som hjulet rullar.
Vid högersväng, även lätt sådan, så skrapar det riktigt illa. Desto fortare jag kör desto mer skrapar det så det känns som det som sagt är nåt för varje varv hjulet tar.

Får en bli helgsyssla i garaget och polarens Volvo till jobbet imorgon :(
Någon som har tips på vad som kan vara galet? Jag funderar lite på hjullager men borde dom inte märkt det på besiktningen för nån vecka sen?

Tacksam för svar!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En liten sten mellan bromsskivan och skölden låter illa. Det brukar mest hända fram, men..
Bak kan det bli ett väldans liv om någon fjäder till P-bromsbackarna eller beläggen till desamma lossnar och lever om i trumman. Likaså förlånga hjulbultar bak som tar i fjädrarna.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Kan tillägga att jag har kraftiga vibrationer i bilen/ratten vid halvstum inbromsning, kan det vara relaterat?
Bromsar jag lätt eller stenhårt är det inga problem, men bromsar jag sådär lagom som man brukar göra skakar ratten febrilt och nästan accelererar effekten själv.
Kanske bussningar i bakvagnen som är dåliga och även skapar missljudet?
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Tack Anders för ditt svar, då har jag lite att söka på!

Hjulbultarna lät intressant... jag har lagt märke till att det sitter lite varierande bultar runtom, troligtvis hade föregående ägare lite låsbultar m.m som han inte skickade med. Vad är korrekt längd / vad får det inte överskriva?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vibrationer vid inbromsning brukar förutom skeva bromsskivor kunna vara bussningarna i de bakre länkarmarna (i framvagnen) som är dåliga. Men p.g.a. skrapljudet borde du kolla bromsskivornas kondition. Kanhända att en skiva fram är sprucken eller riktigt rostig på insidan eller nåt. Det skulle ju ge både vibrationer och oljud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.