AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.887

E46 320, elfläkten går hela tiden, även med motorn avstängd !?

La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
Jag har en 320 E46 och min el-fläkt i fronten går hela tiden, jag måste rycka ur kontakten för att den ska stanna.

Nån som har erfarenhet av detta ?

Har sökt men bara hittat folk som har problem med att fläkten inte startar alls =)

Mvh / Laurin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den har väl olika hastigheter och jag förmodar att den drivs av något slags effektslutsteg likt kupéfläkten. Symptomen tyder på nåt sånt. Liknande problem brukar drabba just kupéfläkten och även strålkastare som hänger kvar efter avstängning.
Folke nosar nog upp tråden strax och ger en mer detaljerad bild av hur det hänger ihop.
La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
ha ha ok, då får vi hoppas att Folke hittar tråden snart =D
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är en normal funktion att fläkten kan gå en stund efter att bilen stängts av om den är rejält varm ute.
Dock kan det vara fel på tex temperaturgivaren för kyltempen som sitter i utgående nedre kylarslangen, tex. lossa kontakten som test kan var en idé
Tryckgivare för AC kan också ha hängt sig tex.
Prova att hänga av batterikablarna i 20 minuter för att ev. rensa nått syntax error i Motorstyrningen som också kan styra fläkten till en del.
Det går att köra fulldiagnos på klimatsystemet för att få en felkod tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
Ok, är det de 2 givarna som styr fläkten i givarväg då ?
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Hej
På min E36 hade fläktrelät svetsat. Vet inte om det kan vara samma fel på E46.

//EP
La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
Ok, sitter dom 2 reläerna på vänster innerskärm, ett för högfart och ett för lågfart ?

Mvh / Laurin
La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
Nu har jag provat att dra bort kontakten på både givaren på torkfiltret och givaren på kylslangen fläkten går likt förbannat ! Hittade 2 relä på vä innerskärm som jag tog ur men det hjälpte inte heller !!??

Vad ska jag göra ?
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Hej
Reläet satt i reläboxen i motorrummet på E36an. Gult enpoligt relä.

//EP
La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
Jag kollade i reläboxen i längst bak till vänster i motorutrymmet, hittade bara ett relä där och ryckte det också, men det gjorde inte heller nån skillnad !? :-(
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Var inte så säker på att det finns något relä till fläkten. Det kan som sagt vara ett effektsteg också.
La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
ok, men vart sitter det på e46touring då ? =)
Uppar tråden

Skulle åtgärda lite AC kylar fläkt problem då den har vart ur funktion sedan jag köpte bilen. Har köpt en ny ac fläkt som jag får imorgon. Så jag tänkte förbereda idag och montera ner den gamla. När jag ska dra ut kontakterna på fläkten märker jag att dem inte är i. Sätter i kontakten och fläkten börjar snurra full rulle tvungen att dra ur kontakten igen för att få den att stanna. Finns där något relä på denna fläkt eller någon säkring som gått? Bilens motor är inte ens igång.

Har även problem med ytter temp givaren som visade -40 när jag köpte bilen och när jag köpte ny temp givare står den nu konstant på +50? Om det kan påverka
Jag hade problem med att elfläkten startade i tid och otid på E40 320. Min temperaturmätare visade rätt men ändå startade den. Jag provade att byta fläkten och nu har den fungerat som den ska, så det borde ha varit fel i någon utav styrenheterna som sitter monterade på fläkten.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ibland kan en visuell inspektion ge en misstankar.

Min fläkt fungerade inte alls, efter snabb visuell inspektion började man misstänka saker och ting
Länk
Länk
Länk

Här är tråden med mer info
Länk

Nu var detta en E87, men det var från en N46-motor så om jag minns rätt så är det ganska snarlik design på E46 med M52- och M54-motorerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.