AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.797

BMW bavaria service använder statoil lazerway c3?

Ba
39
Bato
320 CI -02
Hallo,
har en e61 525 som lämnades in på oljeservice förra veckan på BMW Bavaria Borgs bil i Vällingby. Kollade på kvittot först nu och såg att det stod 6,5 liter Lazerway C3.

Trodde auktoriserade verkstäder körde med Castrol SLX, det är ju det de själva rekommenderar när man köper olja för att fylla på. Vad gör man nu? Är denna olja OK? Den verkar ju godkänd av BMW men Statoil känns ju så där, eller?

Tankar någon?

I love the smell of Bimmer in the morning
Statoil Laserway C3 5W-40 är enligt databladet Länk BMW LL-04 godkänd. Därmed bör oljan uppfylla BMWs kravspec.

Om jag stod inför valet (speciellt sommartid) mellan en SLX 0W-30 och Laserway 5W-40 skulle jag alla gånger välja den senare då viskositeten är högre.

Säkerligen kommer många att ha synpunkter, olja är ett hett ämne. ;-)

mvh/ Anders
Ba
39
Bato
320 CI -02
Men det är skumt, går jag till reservdelsdisken ger de mig Castrol och säger med bestämdhet att denna olja gäller. Verkstan häller i Lazerwaay i motorn. Blir inte klok på BMW ...
Skulle vilja påstå att BMW inte gör nåt fel i att hälla i Laserway. Att man (med bestämdhet) säljer en annan olja över disk är såklart förvillande.

Enl. mitt tycke är Castrol övervärderat så det står härliga till...

mvh/ Anders
Ba
39
Bato
320 CI -02
Kollade lite andra trådar och då har BMW verkstäder kört med Castrol, jag ska ställa frågan till BMW Bavaria och fråga varför de har bytt.
Jag har en liter castrol SLX i skuffen, kan jag blanda den Lazerway c3?

/B
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Hørt rykter om at castrol er en dårlig vinterolje(kondens)så mange verksteder har gått over til mobil1.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Se det bara som positivt att slippa Castrolen det skulle jag göra :)
Inga problem att blanda likvärdiga oljor med liknade specar.

runaris: Är det ett Norsk rykte du hört ?? vore intressant att veta ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Ja jeg hadde min 540 på en bmw verksted i norge(Bilia)for byte av ett bromsrør og fikk se at de brukte mobil1 på oljeservice,det var mekanikern som sa at flere Bmw verksteder ville gå over til mobil1 fordi castrol var blitt ett problem(med kondens) på noen modeller av bmw motoren ,men det var mekanikeren som sa det var ett rykte,så jeg vet ikke om det er sant.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Har frågat fler på bmw,problem med oljan var sant,men at de slutter med castrol var inte sant,så det er nok ett tomt rykte.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det där är intressant för det har varit en teori jag haft i flera år att just Castrololjan är mera känsligt för vevhuskondens än andra oljemärken, verkar tydligen som åtminstone BMWverkstäder i Norge har samma fundering :)
Är ju ett av de största problemen som M52TU och M54 motorn har.

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, jag har en liten känsla av att det är som Hasso och runaris befarar. Men det där med oljor och stora bolag är lite känsligt.
På mitt förra jobb åt "smörsyra" upp oringar och tätningar i hydraulsystem då de första vegetabiliska hydrauloljorna kom. En kille som behandlade reklamationer råkade en tröttsam dag säga: -Ja det är den där oljan du använder. Stod inte på innan han fick en påringning av en lite högre chef hos oljeproducenten. Sånt tystar ner...
Ja, det här är upprörande och förvånande att BMW Bavaria Borgs bil börjat använda Norsk olja, självklart kan vi inte acceptera detta? ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Anders-72: Grannen är en av sveriges skickligaste kemikonsulter, han var inkopplade på lastkranarna i Göteborg när det skiftades till vegatabilisk hydralolja pga utsläppsrisken, vilket fick kranarna att bli helt livsfarlia ibland, oljan tog upp mera fukt och filtren satte igen sig mm mm . En betydligt kortare serviceintervall infördes, blev väl första åtgärden.

Mats: Det är ju rent av Biltemaolja BMW använder då ju :)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.