AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.101

Oljebyte direkt eller inte?

im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
Min M3:a -96 har stått orörd i 2 år.

Nu tänkte jag ta fram den.

Ska jag byta olja innan jag startar den, eller ska jag varmköra den, och sedan byta olja?

Klas

Jag hade tappat ur oljan utan start. Därefter hade jag slagit i någon budgetolja och varmkört på den för att sedan tappa ur igen och slå i rätt typ av Castrol olja. Men det är jag det:)
zcooter
Om du har oljekylare, dränera där med!
Bo
189
Bobmeister
M5 E39 1999 - Carbonschwarz
VW Lupo 3L 2000 - Silberblau
Jag har diskuterat detta med så många jag har kunnat och jag har kommit fram till följande angående oljebyte:

Är oljan inte fräsch när jag ställer av bilen på hösten byts den då. Är det relativt fräsch olja i bilen när den ställs av så byts den innan påställningen på våren.

Byter jag på våren så tappar jag ur oljan direkt utan att varmköra. Har bilen stått stilla 4-5 månader är nästan all olja nere i oljetråget och i mitt tycke helt onödigt att starta och köra runt den använda oljan i motorn.
Som sagt jag tömmer ut all olja utan varmkörning och sedan när de sista dropparna är ute (jag låter det stå och droppa länge) så fyller jag på direkt med rätt mängd TWS.

Jag och alla jag talat med anser att det är ingen bra idé att hälla i en annan olja för att rensa ur än den man tänkt ha i tillslut. All olja lägger sig som en film på alla delar i motorn och häller man i en annan typ av olja än den man tänkt använda tillslut så bör det ha negativa konsekvenser att ha en oljefilm av en annan oljetyp i motorn. Denna film försvinner säkert till stor del, men blir nog kvar ett bra tag på olika ställen. Dessutom ställer jag och de jag talat med oss skeptiska till hur det är att blanda oljetyper. Det kan ju inte ha någon positiv effekt på TWS:en om det är ett antal deciliter kanske upp till en liter olja av en annan typ i systemet.

Olja är mycket tyckande och mycket vetenskap. Jag berättar vad jag och de jag talat med kommit fram till och hur jag beslutat göra med min bil.

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
Vad gjordes innan du ställde undan den? Om det sista du gjorde var att byta olja så är det väl bara att vrida igång. Har den däremot stått med skitig olja skulle jag ha tappat ur utan varmkörning. I övrigt vad som gäller oljebyte före eller efter vinterförvaring finns det väl ungefär lika många åsikter om som det finns användare på detta forum... Sök och du bör ha en stunds läsning framför dig. Personligen byter jag alltid innan avställning på hösten (både bil & mc) då är det bara att ställa på å köra när våren kommer!
Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.