|
|
|
|---|---|
|
hej jag köpte mig en bmw e61 -06 för några veckor sen .när jag försöker starta den första gången på morgonen så startar den inte startmotorn drar licksom inte radion och allt annat startar men motorn går inte igång .först efter kanske 5-10 tryck på startknappen och lika många i och ur tagningar av nyckeln så går den i gång och sen fungerar den klockrent hela dagen. samma sak varje morgon efter att den har stått ett x antal timmar . när bilen väl går i gång så gör den det välldigt enkelt precic som den ska . den låter inte seg eller så eller som om det skulle vara batteriet . jag har även provat bägge nycklarna men det är samma fenomen . kan det vara nån form av signal till startmotorn som inte funkar ? eller är den nån som har nån koll på vad det skulle kunna vara tackar för svar mvh max | |
|
Kan vara något som heter cylenoid som sitter på startmotrn och den ska "klicka" vid start.Är det en bil som gått mkt stadstrafik och är startad många många gånger genom åren så kan det kanske vara ett byte av startmotor som behövs.Förr itiden så reparerade man en starmotor men det gör man inte idag.Man bytar den.Något man också kan pröva är att om du kommer åt startmotorn uppifrån med något långt föremål så "knacka" lite lätt på den o pröva att vrid på nyckeln igen,för en cylenoid som sitter på startmotorn kantrar o hänger sig när den är sliten och på så sätt kan man väcka den genom att knacka lite på den. Nu säger jag inte att det är detta som är felet men det kan vara. Mvh Thomas |
|
|
okok . men jag har fått för mig att det inte är ett mekaniskt fel när bilen väl har startat första gången så startar den hela dagen utan några som helst problem. på morgonen finns inte en antydan till att motorn vill starta sen så vipps 6 försöket startar den hur fint som hällst man måste väll ha foten på bromsen för att bilen ska starta ? jag har en automat . den är väll så att det bara är täningen som går på om man ej har foten på bromsen när man trycker in nyckeln/larmdosan kan det vara nått fel där ? jag har startknapp på bilen. jag har ingen nyckel att vrida runt mvh max |
|
| ingen som har varit med om nått liknande ? mvh Robban | |
|
Var med om precis samma sak, men då på min Mercedes. Det var startmotorn som var sliten, "trots" att den fungerade utmärkt när man väl fått igång den igen efter den bråkat. Det är som någon beskrev ovan inte själva motorn som är defekt utan den solenoid som "kopplar in" startmotorn vid start. Men när denna solenoid väl slår till funkar det ok i övrigt och du upplever det som "nu funkar det plötsligt". Kolla felkoder, går startspärren in eller någonting inte kan kommunicera som det skall bör det lämna en felkod tycker jag. Annars känns startmotor inte osannolik... :) //Bjersér |
|
|
jag får inga felkoder alls på bilen . jag besikta bilen i fredags och han koppla in bilen på nån form av felkods chek men fick inte upp nått där heller . hmm vad kostar en startmotor till en e61a ? nån som vet eller går det att byta bara solenoiden? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.