AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.696

glapp i drivlinan m3 e36

pe
49
peppe89
BMW M3-97
AUDI A4 TSQ-00
Jag kör en bmw m3-97(3,2) 16000mil i övrigt väldigt fint skick och väl omhändertagen med all service gjord och historik.
Alla ''stora'' bossningar i bakvagnen är nyligen bytta till stumma alu-bussningar från millway. diffbussningar, bakvagnsbryggan samt främre bärarmsbussningar. Så inget glapp där inte.
har även bytt hardyskivan samt bakväxelolja.

Nu till problemet, jag upplever ett glapp i drivlinan som resulterar i en dunkande oljud, främst när drivlinan spänns upp vid gaspådrag men även vid kraftig motorbroms med motsatt effekt på drivlinan.

Jag har tilbringat många timmar under bilen och ryckt och slitit i alla delar
och har känt att det finns ett litet glapp i både drivknutar, bakväxeln och utgående axel från växellåda, men inget som skulle kunna resultera i en dunkande ljud.

Finns här någon som har nån idé om vad det kan vara, eller upplever samma sak??

Gu
15
Gustavio
523i -98
M3 3.0 -95
Hade liknanade fel på min 328 e46.

Om jag snurrade på min kardan axeln, så kunde jag nästan snurra den ett halvt varv. Så vid varje växling slog bakväxeln/klumpen upp i en balk ovanför.
Jag bytte bakväxeln, sen va de tyst o fint.
pe
49
peppe89
BMW M3-97
AUDI A4 TSQ-00
börjar bli rädd att ja kommer få göra nått liknande. om om hela klumpen satt löst så hade det väl med upphängningen(bussningarna) att göra?

Gu
15
Gustavio
523i -98
M3 3.0 -95
Klumpen satt inte löst, men det blev sån kraft eller vad man ska säga så att den slog i. Bytte även den bussningen klumpen sitter i men de va inte helt kass, lite sleten bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.