|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kör en bmw m3-97(3,2) 16000mil i övrigt väldigt fint skick och väl omhändertagen med all service gjord och historik. Alla ''stora'' bossningar i bakvagnen är nyligen bytta till stumma alu-bussningar från millway. diffbussningar, bakvagnsbryggan samt främre bärarmsbussningar. Så inget glapp där inte. har även bytt hardyskivan samt bakväxelolja. Nu till problemet, jag upplever ett glapp i drivlinan som resulterar i en dunkande oljud, främst när drivlinan spänns upp vid gaspådrag men även vid kraftig motorbroms med motsatt effekt på drivlinan. Jag har tilbringat många timmar under bilen och ryckt och slitit i alla delar och har känt att det finns ett litet glapp i både drivknutar, bakväxeln och utgående axel från växellåda, men inget som skulle kunna resultera i en dunkande ljud. Finns här någon som har nån idé om vad det kan vara, eller upplever samma sak?? | |
|
Jag upplever ungefär samma sak på min Compact, också E36. Alla bussningar i bakvagnen är utbytta mot polyuretan men jag får ibland ett klapprande ljud bak från bilen vid dragläge från stillastående, både bakåt och framåt? Det känns också ryckigt i hela bilen då. Vid körning i fart finns det inga tendenser till något konstigt. Det måste vara något med diffen, och vad? Är det bara att skita i det och köra på, eller rasar den när som helst? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Låter ju som om det kunde vara nåt med kopplingen, olja på lamell?? | |
|
Davve: har du bytt hardyskivan eller kollat att den inte är slut? brukar kunna göra underverk:) Jag har svårt att tro att det kan varra nått med koppliongen då den aldrig slirat eller betett sig konstigt på annat sätt, men det skadar ju aldrig att kolla :) |
|
| Hardy skivan är ju tänkbart och lätt att kolla. | |
| Stödlagret är ju en annan. | |
|
hardyskin är nyligen bytt (den var helt slut) efter det blev klonket tydligare:/ och i samma veva kollade ja stödlagret, men det såg helt ok ut. Tack för alla svar:D |
|
|
peppe89. Bara kollat den med synen, den ser fin ut, men det behöver såklart inte vara så. Jag rev hela bakvagnen i vintras för att byta till styva bussningar och med facit i hand så ångrar jag att jag inte bytte hardy också. Men förra året uppstod mina problem enbart efter ett hårt pass på bana, aldrig annars. Därför trodde jag att problemet berodde på gamla trötta bussningar i bakvagnen. Fel av mig, skulle bytt hardyn också när den stod upp-pallad och med kardanen isär. riku. Jag vet inte hur olja på lamellerna artar sig, men är det huggigt ingrepp så kanske det skulle kunna vara så och som sedan fortplantar sig till diffen. Och är då diffen lite, lite glapp som min, så är väl klapprandet kanske ett faktum. I mitt fall händer det bara vid minimalt varv, typ strax över tomgång. Varvar man mer och slirar lite mer så händer det inte. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Det är precis så mina gamla bilar, som läckte olja mer än dom drack, betedde sig. Skakar i hela bilen vid lågt varv o dragläge |
|
|
Hmm, på symptomen låter det ju helt klart som en möjlighet med olja på lamellerna. Det konstiga är då att man bil knappt konsumerar olja och inte fuktar undertill heller. Jag hade inte blivit förvånad om kopplingen huggt på den gamla T5´n jag hade innan som läckte i packboxen mellan motor och låda vilket den (konstigt nog?) inte gjorde. Men på BMW´n. Hmm. Stödlagret är uteslutet i mitt fall. Har kört sönder det på en annan bil och det finns inga likheter. Tackar för svaren så här långt. :) ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Det borde synas undertill ifall det läcker, vet inte hur den beter sig om den blivit bränd, kanske nån annan som vet? Hur är det med upphängningen på bakklumpen? |
|
|
blir nog att beställa motorkuddar och växellådsfästen i delrin sam nya stötdämparfästen från millway. Där ungefär tar mina idëer slut :P |
|
| Mycket bra ideèr om dom inte är kollade. | |
|
Om man sklle fått olja på lamellerna, är det nått mer som händer än att kopplingen kan slira? Jag kan ju tillägga att på bmw verkstaden ville dom inte ens kolla på bilen efter provturen, ''mekanikern'' glodde på datorn ca 2min och sa att han inte visste hur ljudet fortplantar sig när man kör på stum bakvagn. |
|
| Man skulle väl kunna tänka sig at alla småglapp samverkar och skapar nån form av resonans, men dock långsökt. | |
|
ja, eller att det skulle vara glappet mellan kronhjul och pinjong som är stort(slitet) och dunkar upp i cupën, |
|
|
Ta ett brytjärn och bänd på motorkuddar och v-lådsupphäng. Kanske du behöver stummare sådana eftersom allt där bak är stumt. Finns det ingen här som kan race-bilar? |
|
|
har tagit ner växellådsfästena, tycker dom kändes ovanligt mjuka iaf:) |
|
|
Att byta motor och växellådskuddar ingår i planen för min bil också. Ja, vi får väl se om jag får ordning på mitt lilla klapprande... ;) peppe89. Vibrerar din bil också vid acc/gaspådrag? Om så är fallet kan det vara defekt motorkudde. Kör du bana med din? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
okey, man får hoppas det blir nån skillnad:) Hepp har aldrig känt några vibrationer eller liknande. har aldrig vart på en bana men målet är hinna prova på det i sommar:) Kör du bana? |
|
|
Detta har väl varit på tapeten förut ett par gånger. BMW hävdar väl att de är tilltagna toleranserna i bakaxlen som medför detta ljud, speciellt på M-modellerna. Vissa har väl lyckats få bort en del glapp genom att dra åt kardanaxeln på nått ställe vid stödlagret. Även intressant att veta hur CV-knutarna mår på en M3 med lite mil, ska nog ta isär en på min nån dag. Tog i sär en Mercedes E430 som gått ~16k dom hade rätt skapliga slitna med rätt mycket glapp som följd. Skulle avråda alla att montera alu-bussningar om man inte förstärker infästningarna. Finns ju allt för många skräckexempel på sprickbildningar i plåten runt infästningarna till bakvagnsbryggan på E36/E46 som bara gått med originalbussningar. Gäller även motorbalken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.