|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en M5a som går otroligt bra, men märkte att när man bromsar ner från ca 150-160km/h (Hård inbromsning) så vibrerar det otroligt mycket i ratten men så fort man kör segare eller så fort man kommer ner till lägre fart och bromsar så försvinner det.. Jag misstänker Framskivorna eller vad tror ni? Och om det är framskivorna vart rekomenderar ni att jag köper dessa? Med vänlig hälsning // Papiic | |
|
Kan vara länkarmarna också... There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Tror inte det är skivorna, prova med att balansera däcken, det brukar göra skillnaden. Hade exakt samma problem, och jag beställde framskivorna från mekonomen men som tur av någon konstigt anledning så passade inte skivorna så jag sa bara att de skulle balansera däcken. Alla vibrationer försvann. Prova alltid med de billigaste alternativen. Lycka till. |
|
| Å andra sidan hade jag motsvarande problem. Alla skivor (men särskilt fram) var under gränstjocklek och rostiga och fula i ytterkant. Köpte nya original på ebay.de. Nästan halva priset mot Bmw. Lokala verkstan fick byta för det satt som f.n. Blev helt perfekt efteråt... | |
|
Länkarmana är det nog inte eftersom de är bytta för inte länge sen. Det där med balanseringen känns för simpelt fel eftersom det är inte vibrationer när man kör utan endast när man bromsar.. Hade däcken vart obalanserade hade det alltid skakat och vibrerat. Men i mitt fal skakar/vibrerar den när man bromsar rätt så hårt. Tack för alla svar hittils! Men ska nog balansera dom ändå. You newer know! |
|
| Bussningar ? | |
|
Har samma problem till viss del. Mina skivor är bara 1000 mil gamla ungefär (BMW Original), men spåren/färgen på slitytan (som i övrigt är jämn och fin) indikerar att beläggen inte tar riktigt jämnt runt varvet vilket jag tolkar som att skivan kanske inte har perfekt form eller att nåt belägg är kass. Det finns ingen anliggning och oken glider lätt. Ett vinterdäck fram kollapsade lite och orsakade vibrationer, vet ej om det kan ha förvärrat/framkallat det hela. Märker inget vid "normal" körning. Varken BMW eller besiktningen (jag bad dom vara petiga!) hittade något att anmärka på i bussningar eller hjullager, men bussningar antar jag är svåra att prova utan specialverktyg/spett eller provbänkar. Jag balanserade sommarhjulen riktigt ordentligt i en sån där Hunter 9700 som mäter vägtrycksvariationer. Mätte samtidigt upp fälgarnas skevhet/kast och de flyttade däcken för att få ner vägtrycksvariationen så låg som möjligt (oblansen tar man ut med vikter.. inget självändamål att minimera antalet viktier!). Så de är extremt välbalanserade och med låg vägtrycksvariation. Alla vibrationer försvann (pga vinterdäcket) men vid hård bromsning från 200-100 "durrar det" i kupen mellan 160-130 eller så. Liten fotnot: Ett hjul kan vara perfekt balanserat men vibrera som fan! Om det är ovalt t.ex... Eftersom ingen hittar nåt att klaga på och detta inte är ett problem vid normal körning tänkte jag ignorera det tills vidare. :) |
|
|
Papiic Exakt samma fel hade jag, när jag bromsade in hårt vid ca 140-160km/h så darrade det i ratten och det känndes som att darrade lite precis under förarstolen. Som sagt var inne för att byta också framskivor och nya belägg för 5000-6000 kr, kommer inte ihåg exakt men balansering av däcken gjorde så att vibrationerna försvann. Prova med det i första hand för 300-400 kr sen om det inte försvinner så kan du leta vidare, för det är det definitivt värt. |
|
|
hjulinställning kan vara också ett alternativ. kan också bero på om du har olika typ av däcken monterade. |
|
fredde 7 |
Jag hade vibrationer innan ungefär så som du beskriver det, bytte ioförsig både skivor o belägg samt renoverade oken, men jag tror mina vibrationer berodde på att ett belägg(bmw orginal Textar) hade släppt i limmningen. Det borde i teorin kunnat skapat detta fenomen...kostar ju inget att kolla... |
NeZaN |
Jag hade iaf skakningar pga bromsskivorna. Exakt hastighet minns jag inte, men det var lite olika vill jag minnas. Det försvann iaf efter bromsbytet! /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Jag tar nog och balanserar däcken först. Funkar inte det går jag snäppet vidare och köper nya skivor samt nya bromsar som säkert kommer ligga över 6000kr men det är nog värt de. // Papiic |
|
NeZaN |
13 Bromsskiva ventilerad vänster 345X32 1 34112282803 $302.41 13 Bromsskiva ventilerad höger 345X32 1 34112282804 $302.41 Enligt realoem.com Om detta skulle stämma blir det enligt dagens kurs 3 961,27 SEK. /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Hej Allesammans! Jag satte dit mina skivor och det gick bra när jag monterade dem, men när jag väl åkte ut för att kolla om allt var som det ska så blev det inte bra! Jag kan köra hur segt eller hur snabbt jag vill men bromsar jag in hårt så knackar det som fan. Och nej det är inte absen som knackar utan för mig känns det mer som att något är löst. Men jag plockade isär allt igen skruvade åt allt satte tillbaks det men samma problem. Sen testade jag köra i tex 2an och hackade på bilen gas, släpp, gas, släpp osv och även då hörde jag knackningar ifrån framvagnen. Det lät inte så innan jag svarvade skivorna. Har inte en blekaste aning vad detta kan vara. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning Papiic. |
|
|
Hej gott folk! Nu sitter det nya skivor på, inga knackningar inga vibbratationer går hur fint som helst! Tack för hjälpen! Med vänlig hälsning Papiic! |
|
| Nya skivor alltså. Skit. Då undrar jag varför mina bara höll i ett år... Ingen misshandel överhuvudtaget. | |
NeZaN |
Papiic, sa ju det :) Jag vet att många byter en stag osv i framvagn, men tror det oftast beror på skivorna. /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Ahfan, skönt med nya skivor och nya bromsar nu! Inte det billigaste menmen! Hehe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.