AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.119

HÖG bränsleförbrukning e34 525iA -93

da
103
dalleballe
525iAT -93
Har på sistone börjat tycka att bilen drar väldigt mycket mer bensin än vad den tidigare gjort. Om man kan lita på ekonomimätaren så ligger jag runt 1.3-1.5 liter milen när jag håller jämnt fart på plan mark i ca 50 km/h. Ligger jag motorväg så runt samma siffra. Tidigare har jag legat runt 0.9-1.0 i 50km/h.
Så fort jag nästan bara snuddar gasen så försvinner pilen, alltså 3 liter milen +

Är detta normalt??

I samband med detta så verkar tomgången blivit lite knasig. När jag startar bilen varm så är den ganska svajig, känns nästan som den ska dö (inte gjort det än dock), för att efter några sekunder stabilisera sig. Tomgången är som den ska när man startar den kall. Kan detta ha något med varandra att göra?

Hade mystiska problem med tomgången i vintras, den gick inte alls på tomgång ett tag för att sedan laga sig :S Inte bråkat sen dess dock..tills nu?

Vad kan felet vara? Tjuvluft? Katalysatorn? Någon som har några tips?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad drar den om du jämför förbrukad mängd bränsle med körd sträcka?

dalleballe
525iAT -93
Brukar väldigt sällan tanka fullt så är halvsvårt att veta helt rätt, men ca 1.5-1.8. Och då är det i princip 100% stadskörning.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är ju svårt att endast gå på ekonomimätaren eftersom den kan variera mycket mellan vad man tror är plant, jämn gas osv.

Men jag tycker du besvarar din fråga själv, den drar mer nu än förrut, alltså kan det inte vara normalt?

Att ekonomimätaren rör sig mycket när du nuddar gasen är däremot inte ovanligt.

Har du nyligen lagt på fetare sommardäck?

Du kan också börja tanka fullt och anteckna körsträckan så får du lite stabilare siffror att utgå ifrån.

marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Du kan ju be någon att mäta avgasvärdena. Lambdasonden ger gärna upp på dessa modeller om man kör för mycket kortkörningar. Detta eftersom avgassystemet aldrig blir varmt och det samlas en massa vatten där. På nya modeller sitter både katalysatorer och lambdagivare extremt mycket närmare motorn så där uppstår inte problemet.

E34 är till för att luftas på autobahn. :)
da
103
dalleballe
525iAT -93
jag vet att på besiktningen i september fick besiktningsmannen gasa LÄNGE för att få korrekta avgasvärden, han snackade nånting om att katalysatorn kunde ta väldigt lång tid att få varm. Så det kanske tyder på att nånting är trasigt i de regionerna? Finns det något sätt att enkelt kolla om katten är trasig? utan att mäta avgaser?

Tack för hjälpen än så länge alla!!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nja, efter katalysatorn finns ju bara rör. Det man kan märka är ju om den skramlar när man slår på den eller om den är igensatt så att bilen blir slö, särskilt på högre varv o drar en massa soppa. Men en katalysator som inte fungerar påverkar ju inte bränsleförbrukningen så länge den inte är igensatt.

Min bror har en likadan bil som vi bytte lambdasensor på. Den gamla var helt svart och igenbäckad. Den hade nästan bara gått kortkörningar i stan, på vintern dessutom. "De käkar lambasonder" tyckte man på BMW. Original Bosch lambdasond kostade ca 800kr från England.
Det bolmade vitrök bra länge vid "urblåsningen" efter vintersäsongen. Alltså vattenånga från vattnet i avgassystemet...

Katalysatorn sitter ju under bilen och är inte inklädd så det är svårt för den att hålla värmen.
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Vevaxelgivare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.