|
|
|
|---|---|
|
Nyligen märkt att min bakväxel "klump" samt till viss del bakaxlarna är relativt fula. Framförallt bakväxel klumpen har en mycket fult erroderad yta. Antar dock att funktionen fortfarande är bra (godset är ju mycket tjockt på den här klumpen). Antar att det här är en mycket vanlig syn för oss som året runt kör våra bilar? Det är väl framförallt vägsaltet som sliter? Sedan är jag osäker på om det faktiskt kan vara som så att importerade ex kan vara sämre rostskyddsbehandlade på vissa delar jämfört med svensk sålda? Vad kan jag göra för att stoppa erroderingen av bakväxeln? Gå loss med stålborste och sedan pensla på med hammarlack? Jag har ingen erfarenhet och inga bra maskiner. Tips och råd önskas. :-) | |
|
Med risk för att vara lite tjatig....Länk Jag använder KALLpressad linolja. Tränger in bra i materialet och lämnar en seg hinna. Perfekt aven på bromsoken, de blir nästan svarta efteråt, ja jag tar ju hela underredet också. |
|
|
Tack för svaret, ser nu att linolja verkar vara en mycket vanlig behandlingsmetod för underredet, bra att veta. Men om man redan har en bakväxel "klump" som är ful med ytrost? Vad är bäst att göra då? Gå loss med stålborste och sedan måla med tex hammarlack? T.o.m. läst någon kommentar om att Hammarlack är såpass effektivt att man lika gärna kan måla direkt på, men osäker på om det är så lämpligt? Det var inte heller bakväxeln som diskuterades då. Gissar att Hammarlack är mera effektivt än linolja på den extremt utsatta bakväxeln men att man sedan kan använda linolja på större delen av resten av underredet? Eller? |
|
|
Jo, lacka kan man säkert göra, en del lackar ju hela underredet. Själv tycker jag att det räcker att spruta linolja, enkelt, effektivt och lätt att bättra på efter behov. |
|
|
Linoljan kan lösa upp andra rostskydds medel som redan finns mellan plåtskarvar eldyl. Men linoljan är väldigt effektiv som rostskydd som PWtec påtalat redan :) Att behandla diffklumpen mm med detta är kanon. Men som sagt,tänk på att olika rostskydd kan lösa upp varandra och bidra med mer problem är tidigare :S |
|
| PWtec, det där var ett fint underrede. Så skulle man göra från dag 1 med en ny bil. Det är ju mest plastsköldar idag ist.f. massa. | |
|
Alex84 Jag har aldrig märkt av att kallpressad linolja löser upp rostskyddet. Tror att det håller det gamla skyddet mjukt bara. Anders-72 Det är ju lite fusk av mig eftersom M5:an vilar på vintern. Jag gjorde faktiskt en behandling på min nya arbets-Crafter, kändes bra. Den kunde jag dessutom krypa under utan att lyfta:) Fick möjligen "dra in magen". |
|
|
Ok men om man redan har en diff med irriterande ytrost? Antar att jag bör försöka få bort det mesta innan man går på med linolja (tex med hjälp av en stålborste?) eller spelar det mindre roll? Hade även lösa värmesköldar med rostiga fäst skruvar, bäst jag börjar bry mig om underredet lite mer... Vägsalt är förrädiskt! |
|
|
@PWtec: Nedan är citat från Bosse Bildoktorn: (Källa Aftonbladet) På en modern bil tvättar linoljan bort det ursprungliga skyddet Kan man rostskydda bilen med en blandning av linolja och terpentin? Detta ska vara ett gammalt knep som smederna använde förr i tiden.Rickard SVAR: Att jag allt oftare får frågor om linolja som rostskydd beror nog det ökade miljöintresset. Linolje-terpentin-metoden fungerar på metall som inte redan är rostskyddad. Men på en modern bil med modernt rostskydd tvättar linoljan och terpentinen bort bilens ursprungliga rostskydd. På sätt kan det göra mer skada än nytta. Vid all extra rostskyddning är det mycket viktigt att bara använda den typ rostskyddsmedel som fabrikanten har godkänt. Länk --------------------------------------------------------------------------------------- *Linoljan kan lösa upp det befintliga vaxet mellan skarvar etc. *Linoljan kan innan den torkat helt spolas bort med enbart vatten. *Den linolja man skall använda sej av är Rå Kallpressad Linolja. Nedan tips för tillvägagångssätt .. Länk |
|
| Ludvikas största arbetsgivare som bl.a. tillverkar stora oljefyllda transformatorer vet jag förr fick "donera" olja till rostskydd av underreden på nya bilar. Men den oljan misstänker jag torkar inte som linoljan gör. | |
|
Alex84 Vi talar nog om olika saker, i Bosses exempel blandades terpentin med linoljan. Ingen terpentin här. |
|
| Trevligt med en bra naturprodukt. Saknar nästan Askens Olivolje- och Majonäsperiod :) | |
|
Finns olika typer av linolja ( läs det som står i länken i förra inlägget ). Vid egen behandling så gäller det att göra detta på ett korrekt sätt. Dvs olika typer av rostskydd är som olika typer av färg etc. De reagerar på varandra och kan ge upphov till raka motsatsen man vill uppnå. Mao,läs först och behandla sedan ;) |
|
|
PWtec, Bilden på din bil får ju en annan att börja fundera på att göra samma sak med min egen cab som bara rullar på sommaren och helst bara på torra vägar. Hur gjorde du rent praktiskt? Tvätta bilen noga under, men hur? Är ju numera inte lätt att hitta GDS som har tvätt i kombination med lyft och hemma på uppfarten blir det lite väl lågt... På vilket sätt applicerar du linoljan? Av ovan kommentarer förstår jag att du har REN kallpressad linolja, men var hittar du det? Hur mycket på ett ungefär går det åt? Misstänker att ovansidan och insidan på din bil är lika fin så du har en fin bil som kommer att hålla läääänge :-) Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen Hej, Jag körde upp bakhjulen på Biltema-ramperna. Jag utgick från en torr bil, blåste rent med tryckluft, borstade rent med fin borste där det behövdes. Kolla gärna min blogg, rulla ner till 2008-11-15 där finns lite info och bilder. Länk Jag köpte kallpressad linolja av en lokal rostskyddsfirma. Använder antingen rostskyddsspruta med förlängt munstycke för balkar och dörrar eller en vanlig billig färgspruta för underredet. Det viktiga är att låta linoljan torka ordentligt inna bilen används igen. Tvätta med avfettning och eftertorka där det droppar på karossen, det sätter sig stenhårt t.o.m på en vaxad yta om det får torka! Lycka till. |
|
| Jag lär nog återkomma med lite frågor innan jag börjar dränka min bil i linolja. Kanske inte heller är så lämpligt att göra på den lokala GDS macken. ;-) | |
|
Tack PWTec, För egen del stupade det på att man måste/behöver tryckluftsutrustning vilket i dagsläget inte ingår i min bilvårdsarsenal :-) Finns en firma på Ekerö ,Kraftoljan eller nåt ditåt, som jag ska kolla med. Niklas Fransosen |
|
|
Går det att pensla på kallpressad linolja på underredet? Eller måste det sprutas på? Blir såklart jämnare med sprutning men om man inte har bättre grejor än pensel? Själv har jag köpt hålrumssprej (trycksatt sprejburk) till inuti framskärmarna+trösklarna och underredsmassa att pensla på till resten av underredet utvärtes. Cabben är behandlad - har lyckligtvis en nära mack med lyft i GDS/tvätthallen och kostar "bara" 120kr/h. Penseln jag hade till underredsmassan försökte jag inte ens göra ren - kletigare än det har jag inte sett. Ser även bra ut då det torkat till, luktar lite bränt om man spillt en droppe på någon del av avgasröret. Hoppas nu slippa byta fler framskärmar. Men hur tänkte ingenjörerna i Munchen då de gjorde e36-cab-trösklarna i plåt och i ett enda långt stycke med halva bakskärmen? Och i samma ibakfylla gjorde de nog framskärmarna som ju har hål som är optminerade för att samla grus ut hjulsprutet och sedan binda funkt och rosta innifrån. slutligen gjorde de ett veck på bkre hjulhuset där syftet måste varit att samla grus och fukt i samma rostskapande syfte. På E46 har de nyktrat till och har plast i kjolarna, men smutsvecket på bakskärmarna finns kvar. Fram sitten en täcklist över vecket men varför inte bak. Nog galla spydd nu - hoppas min efterbehandling håller rosten borta. Funkar även annan kallpressad linolja t ex den man köper i färgaffären eller måste den köpas i biltillbehörsaffären? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Behöver man verkligen rostskydda "klumpen"? Min bil som är lite drygt 17 år gammal har/hade ingen direkt "gravrost" på klumpen, den svarta fabriksfärgen sitter kvar till större delen, även om det inte ser ut så på bilden, man kan till om med se "S" målat på klumpen (S som i "Sperrdifferential"). Det enda jag gjort (nåja, Mobimech för att vara ärlig) med klumpen är en grundlig rengöring inkl glasblästring av den bakre kåpan. Länk | |
|
325 cabrio Går fint att pensla. Ren kallpressad ska det vara, kvittar nog var du köper. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.