|
|
|
|---|---|
|
Har en E39 520i Touring från 2001 M54B22 (226S1) man 5vxl (S5D 250G) som har gått 20000mil. Motorn drar rejält med olja,. >1 liter på 100mil. detta har varit ökande senaste Har bytt vevhusv ventilation, tagit komp prov som rätt OK. Provat lossa ev. koksade oljeringar med WD40 mm. Min slutsats är att är ventiltätningar/styrningar är slut vilket bekräftas av oljiga avgaser. Istället för att renovera toppen så tänker jag sätta i en begagnad motor. Funderar på att montera en motor från en 525 för att få lite mer effekt. 1. Hur uppför sig en M54B25 (256S5) motor om jag behåller min gamla motorstyrenhet? (övriga tänd och bränsle komponenter verkar vara lika när jag jämfört). Mera insugen luft vid förutbestämt varvtal. Kommer lamdaregleringen att lösa detta eller kommer det bli problem? Tänds motorstyrningslampan? Kommer den att leverera tillräckligt med bränsle och kommer jag ha nytta av den större motorvolymen? Styrenheten från en 525 har förmodligen en annan mappning. Någon som provat något liknande? 2. Hur passar Motorfästen Svänghjul Koppling Växellåda, något speciellt att tänka på. 3. Är avgassystemet för klent dimensionerat för den större motorn? 4. Skall jag köra den enkla varianten och ta en 2,2liters motor? Tacksam för råd från någon som har erfarenhet. Thomas S | |
|
Jag har gjort detsamma i en 523 som fick en en 328 motor (m52b28). Funkar fint. 1.Lmm, mäter hur mycket luft som kommer in och anpassar bränslet efter det. Lambdasondernas mätvärden kalibrerar/finjusterar blandningen. 2.Känner inte till m54 på detaljnivå, men eftersom båda är m54bxx, så kan det inte skilja så värst. 3.Från 2.2 till 2.5, 170 till 190 hk. Kan inte vara ngt större problem. 4.Naj! |
|
| Det är ett enklare jobb att ta loss topplocket än att byta motor så jag hade försökt hitta en begagnad topp istället. | |
|
Låter bra Manet. Du behöll alltså styrenheten från 523 motorn. Upplever du har effekten som i en 528? Lyfte du hela paketet med motor och låda eller delade du på plats? Thomas S |
|
|
Hej... Jag behöll insug, grenrör, spridare, lmm, sump från den gamla motorn. Bytade alltså bara "långblocket". Jag lossade växellådan, drog fram motorn lite och lyfte upp den. (Får röja bort lite kylare och annat.) Var dock försiktig med motorfästena, dom tåler inte mycket stryk innan dom går i sönder, så var noga med att lossa dom helt. Den var automat touring och jag har bara kört manuell 528sedan, 523 manuell kombi och 328Ci. Svårt och uppskatta, men den gick klart bättre än en 523 och det kändes absolut som att den gick som den skulle. Skiljer ju bara 0.3liter mellan dom motorerna, den lilla skilllnaden som där kan vara i tändkurvan tror jag är försumbar (med tanke på hur safe tändkurvan är satt för variationer i bränslekvalitet osv osv). |
|
|
Nu är motorn bytt. En helgs skruvande så satt motorn på plats. Jag monterade en M54 B25 av samma årsmodell. Allt passade perfekt. "Sekundärluftinbåsning" (friskluft på avgassidan) saknades på nya motorn, men de komponenterna flyttade jag över. Motorstyrenheten behöll jag från gamla motorn. Efter första provkörning fick jag felkoder, CA, CB Lamdareg anslag och E3, E4 Blandningsavvikelse samt P0147,PP0171 (OBD) Blandning för mager. Dessa återkom ej efter radering och ny längre körning. Motorn går bra och känns lite vridstarkare och rappare. Jag slapp byta styrenhet startspärr t-lås och nycklar med alla de följdfel det skulle kunna ge. Ny motor och och fulllservad bil för under 10000kr. Tack för rådet Manet. |
|
|
Hej, Kul och höra att det gått bra. Kan tänka att den gått tunnt, när den har startat upp och kört den första biten på den "gamla" adaptionen, nu suger den ju i sig lite mer luft. Glöm inte och kolla olja+vatten ofta nu med "ny" spis. /Andreas |
|
|
Thomas S: Kul att det gick så bra, och ännu bättre att du återkom och berättade hur det gick! Gissar att det är fler som har hög oljeförbrukning och som ser detta. Mvh |
|
| lånar tråden lite grann, tänkte höra har en 320cab e36a 94- som jag e sugen skaffa typ en 328as motor eller m3ans motor... då är min fråga hur blir det på besiktningen kommer den gå igenom utan problem eller blir avgas värdena för höga osv..? | |
|
En 325 eller 328 motor kan du stoppa i utan att det går och se ngn skillnad. M3 motor med dess dubbelvanos är nog kört om du råkar ut för en vaken besiktningsman. Dessutom så medför en M3 motor mycket mer jobb och pengar. Stoppar du i en 325/525 M50B25 så blir det minst jobb. Vet inte hur komptibla givare/sensorer är emellan M50 och M52. Men det kan medföra lite mer jobb med en 328 om man ska matcha kam-, vevgivare och temp.sensor med 320 sprutet. Vet inte när startspärren kom på E36, undrar om det inte var typ 95 eller 96. Du får googla lite, men har din ingen startspärr och 325:orna inte heller har det, så har vi en vinnare. 325 motor och styrbox rakt i bara, så blir avgasvärden kalas också. /Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.