AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.335

Skrammlar någonstans vid mycket gas på låga varvtal

sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Hejsan vänner.

Som rubriken lyder, så skrammlar det någonstans när jag kör, skrammlar ALLTID när jag ger mycket gas på låga varvtal tex i en uppförsbacke eller när man tex kör sakta i stan på 2an och så kommer ljudet vid ca 1300-1400varv sen försvinner och även när jag startar igång från stillastående precis lite efter den "slirats" iväg.

Om jag ska förklara ljudet mer i detalj så kan man säga att det är något som skakar rätt snabbt typ en fjäder eller en bricka som sitter runt en bult som är lite lös

Det jobbiga är att den typ aldrig låter när den står stilla så det inte så lätt att lokalisera var ifrån det låter.

Jag blir galen, detta ljudert har följt mig ett par år minst så är tacksam för var ända tips jag kan få gör vad som hälst för att bli av med det.

MVH

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag hade ett liknande fenomen på en 525ix och det berodde på att keramikkroppen i ena katalysatorn var förstörd och lös inne i burken. Gick att lokalisera under bilen genom att banka på katalysatorburken med knytnäven.

//Göran
shirack: Kontrollera också alla värmesköldar under bilen. (Under bakdämpare, mittendämparna och vid katalysatorerna. Vanligt att fästen samt skruvat/muttrar/brickor erroderar.
När jag körde 540 E34 för en massa år sedan hade jag ett liknande problem, felsökning efter felsökning visade det sig vara en spricka i skyddshöljet till bromsoken som skramlade.

Det är svårt som attan att hitta rätt, men det låter nästan som om det skulle kunna ha med katalysatorer att göra.
sh
271
shirack
Ja, jag hoppas det är det,

Är lite orolig det låter vid kopplingen innanför sprängkåpan men va skulle det vara det låter mellan 1400-1500varv i alla växlar och när man slirar igång den ett kort skrammel.

Men ska kolla det ni sa

MVH
sh
271
shirack
jag löste felet:)

var främmre avgasfestet som sitter fast i växellådan som var löst så nu är den tyst å fin igen :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.