|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Min 540 började rassla för ett par veckor sedan ringde då min lokala bmw handlare och pratade med verkstan. Frågade ifall det bara är spännaren som är slut men då sa dom att på min är den hydral styrd ?? Servade bilen i Feb med nya stift,ventiltätningar och Castrol's Magnatech (5W-40). Kollade inte oljebultarna i år dock.. Servade den i feb förra året oxå och då spändes oljepumps kedjan och pumpen drogs även åt. Rasslar endast på högersida (passagerarsidan) av motorn. | |
|
Kamkedjespännaren fungerar med hjälp av motorns oljetryck. Den sitter under ventilkåpan på högersidan, alltså inte under som kamaxlarna utan utanpå motorn. Du ser att det sticker ut en bultliknande tjofräs i linje med kedjan. Den går lätt att byta, bara skruva ur den gamla och i med en ny. Kostar runt 600kr tror jag. En dålig spännare ger slak kedja och borde väl höras i hela motorn kan man tycka men det är ju åtminstone på samma sida. Kamkedjeproblem är inte helt ovanligt på M60, läst flera gånger om rassel och i vissa fall haveri. Kedjan och spännaren kostar knappt 2000kr ihop, men det är väl bytet som är den stora utmaningen :P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.