AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.452

precis bytt fläktmotstånd!

handlade ett fläktmotstånd hos Schmiedmann för 550kr inkl. frakt. BMW skulle ha runt 970kr.....
dock såg motstånden inte lika ut på stavarna men allt annat passade precis så jag antar att det inte e någon fara. Fläkten går nu som den skall.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Möjligt att det finns fler fabrikat. Det var ju en viss prisskillnad.
I folkmun går denna fortfarande som motstånd då det på tidigare modeller var just motstånd. Egentligen är det ett effektslutsteg med transistorer i, men huvudsaken är att fläkten går, för nu kommer sommaren!
japp, nu funkar det å ingen bergodalbana med fläkten!!!
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Härligt att få sakerna att fungera igen.

Har inga större problem med att min fläkt hoppar och far men däremot går den ofta på väldigt lågt varvtal.. Vet ni om det är samma lösning, eller är det bara så..?

normalt är ju att fläkten går på i början för att sedan lugna ner sig när rätt temp är. troligtvis så kan det vara motståndet som behövs bytas! som jag skrev ovan så betalade jag bara 550(billigt) för det o nu e allt perfekt!
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

mattiasalgamo, kan få produktnummret på fläktmotståndet? Min fläkt lever ett eget liv och behöver ett nytt fläktmotstånd.
Mvh ///M.Jones(Visby)

//BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död.

återkomme med det när jag har slutat arbeta
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Till min förra 530 köpte jag orginal fläktmotstånd och även den såg ut annorlunda mot den som satt i från fabriken.

MvH Bmw 4-ever
mac-jones
skriver av det som står på kartongen: PART NO. 3148800000
Ref.no. 64 11 6 923 204
tror att Schmiedmann har detta som nr: 2161021F
hoppas att det löser sig.
mvh mattias
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

mattiasalgamo, jag tackar så mycket för all info.
Mvh ///M.Jones (Visby)

//BMW CS #6780

La
55
Larusso
BMW 523i Touring -98 E39
Finns det något sätt man kan kolla om fläktmotståndet fungerar innan man beställer ett nytt?

Vad är dess uppgift? varm? kall?

Och ska den sitta fastskruvadi nånting? Det gjorde/gör den inte på min. Utan bara instucken i ett hål kan man säga? Den satt ändå på sin plats. Men inte med skruvar.

Och var sitter säkring 76? Hur ser den ut?

/ Jonas
hmm, det ska sitta med två skruvar har jag för mig att det var.... antar att det är stavarna som känner av värme/kyla.
Det ända jag märkte var ju att fläkten åkte jojo... fullt ös o sen ner på ingenting men fläktsymbolen visade fullt.
lycka till
Ju
80
Juve
318i -02
Min satt inte heller i några skruvar. Själva fläktmotståndet dock fick man "rucka" på tills den kom loss, så den satt rejält. Sen så var det någon slags plast som höll fast den så den fick man benda lite försiktigt med en plattmejsel innan man kunde få loss den i början. Dock fanns den 2 hål för skruvar på själva motståndet. Kan även tillägga att jag köpte min hos Bmw ÅF.
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Har beställt fläktm från Schmiedmann och fått det på plats, är mycket nöjd både med
fläkten och priset som är 50% av billigare än Bmw ÅF.

Mvh ///M.Jones(Visby)

//BMW CS #6780

Ju
80
Juve
318i -02
Fint att du var nöjd. Själv hade man fin fin rabatt så fläktm hamna strax under 300kr hos min ÅF :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.