AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
702

Bensin till tysk M3

Ro
36
Roberts
M3 coupé -96
Vad skall man igentligen hälla i tanken på M3 (tyskimp) innanför tanklocket står det blyfri 98, men de flesta verkar köra på 95... är skillnaden marginel eller märks det då jag kör på fel oktantal? finns det risk för att motorn spikar på 95? Ngn som kan upplysa mig?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW rekommenderar att man kör alla M-motorer (och några andra också) på 98 oktan. Då går den bäst. Däremot KAN du köra på 95 oktan. Om motorn börjar spika ställer den själv om tändningen,, men då tappar du effekt i motorn.

Mvh
Esa
Vet ej vilken M3:a du menar men förra året körde jag på 95 men har för året gått över till blyfri 98. Jag har inte märkt någon skillnad. Men många säger att motorn mår bättre och att den drar mindra bensin. M3 E30 kan man ställa om från 95 till 98 i styrenheten.

Man vet inte var gränsen går om man inte passerar den!
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Det är väl inget att fundera på 98 kostar ju bara några ören mer... så kör på det som rekomenderas, det gör jag i båda mina bilar.
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
kör på 98!

Esa:
Ställa om till 98???
tell me more=)

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Pu
77
Putte
M3 e36
Hej
Jag körde på super plus, lite dyrare men 99 oktan. Finns inte riktigt på alla mackar men på ett par stycken längs autobahn.

Mvh Per
Esa
Fredrik Larsson

På kabelstammen till styrenheten i/ovan handsfacket kan du koppla om genom att koppla ihop de blå resp. svarta kontakterna. Kontakterna sitter strax innan stora kontakten, det ska även finnas en etikett med beskrivning. För blyfri 98 eller super blyfri som tyskarna kaller det ska de blå kontakterna vara anslutna men ej de svarta.

Todd
Esa: Det är din bil som var med i Bilsports BMW special för ngt år sedan om jag inte tror helt fel? Den vita M3 E30 som stod bredvid den Estoril blåa E36an och den gula E46an, hmm fin är den iallafall!

//Todd
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Esa:

Märks det nån skillnad?

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Esa
Todd
Ja, det är min bil som står bredvid gubbracerna.

Fredrik
Som jag nämnde tidigare märkte jag inte ett smack men jag har inte klockat före/efter.

Men ett råd så när man är osäker, ta i lite för mycket hellre än snåla, alltså kör 98.

Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Jag har provat både och -märkte ingen skillnad.
Har kört med 95 okt. i 3 år nu.
Mätte även bensinförbrukning - ingen skillnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.