AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.357

Beställt solarplexius nu...

Sida 1 av 2
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej!

Efter många olika råd, både nöjda och mindre nöjda köpare av solarplexius så har jag nu beställt. (det är tunna 3mm rökfärgade plexiglas som är laserskurna med exakt passning efter bilmodell) hoppas det ska passa perfket!

Jag tycker att det verkar som fördelarna överväger, men vi får se..ska rapportera vidare så ni andra som funderar på solarplexius kan få besked.

Beemoholist javisst!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har det på min e60, satt på när jag köpte bilen. En nackdel kan väl vara att bakrutorna inte går att köra ner.Länk

BMW CS #5206
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ok, ser snyggt ut.
Behöver ej kunna dra ner fönster bak (åker alltid fram, inga barn)

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag hade det på en av mina E39 touring. Passform var bra, men tror mina fästen var lite slitna för rutorna skallrade lite i framför allt skåpsdelen.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det blir intressant att höra. Jag skulle nog inte klara av skaller, dålig sikt och imma som verkar vara de värsta problemen. Varför la du inte ett 2-3000 på film? Jag har tre rutor bak på min X3 med film och det är grymt bra gjort. Även om man kollar noga men inte vet om att det är film så tror man att det är fabrikstonat. Så jäkla nöjd och jag ser *ut* bra också. Man ska gå till ett proffs som bara håller på med film dock, såg en Volvo och Porsche som DITEC (nämner inte vilken firma) gjort och det var en mängd småbubblor som jag aldrig hade accepterat. Ursäkta urspårningen.

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
nikasp: gränsen för min "bruksbil" går runt 1500 för toning, det är vad solarplexius kostar med frakt.
Behöver köpa nya däck m.m.
Blir mycket om toning blir 2500-3500 istället för 1500.
Sedan om det kommer skallra m.m. får jag återkomma till.

Det var därför jag startade denna tråd, för att meddela framöver om Solarplexius är bra eller dåligt=D!

Återkommer...(nu fick jag mail att beställningen går iväg idag)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min skallrar inte nåt, och det är ju en fördel när man lätt kan montera bort den om man vill.

BMW CS #5206
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Got it, blir intressant att höra hur det blev.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Fick paketet idag, har redan monterat..det var lätt.
Skallrar ej, har kört ca 5 mil med solarplexius monterade.
Dock så har jag ej monterat dit dom så kallade kilarna med självhäftande tejp på som man pressar dit mellan solarplexiuset och inredningen, listerna. (har ej hunnit/orkat)
På passagerardörrarna hade plexit glidit ner lite när jag kom hem efter att ha kört som sagt ca 5mil.

Där bör jag montera dit kilarna tror jag så plexit ej glider ner igen.
Jag kör 99% själv med bilen, ibland kompis m.m. som sitter fram.
Men har man barn i baksätet så kanske man inte ska montera dit plexi på insidan, för det går inte att dra ner fönstret.

Får återkomma kring hur det blir när det regnar m.m. (angående om det blir imma mellan plexit och rutan)

Nöjd än så länge alltså! =D

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ja just det, glömde säga..viktigt att man böjer ordentligt på plexit för att få dit skivorna.
Jag var lite rädd att knäcka först..men iaf på min bil var man tvungen att verkligen böja mitten och pressa in....

Di
37
Diesel maffia
E38 740dA -00
E46 320i Touring -03
Hade sådana på min E34 Touring. Funkade bra. inge skrammel alls men mycket imma/is mellan plasten och sidoruterna i bagaget. Men skulle jag montera på 740:in? Näää...
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Hehe....dom där bryter du inte sönder i första taget. Har en polare med lite taskigt tålamod som skulle montera de på sin bil. Det hela slutade efter ett tag med att han svärande stod och hoppade och försökte bryta sönder plastbitarna...utan att lyckas speciellt bra...:) Mycket roande för min del var det iaf.

Jag monterade sånna på min e34 sedan. Enda problemet var bakrutan, där ville den inte sitta riktigt och hängde ner rätt mycket på mitten. Såg riktigt sunkigt ut. Annars var de OK.
Har du fått upp den ordentligt på bakrutan?
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
jonaz_6: haha..måste varit underhållande för dig att se polaren hoppa m.m. =D
Jepp, jag fick upp den ordentligt på bakrutan, jag har kombi...
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Nöjd hittills, ännu en dag avklarad. Man ser bra ut, men ej bra in!
Bra att det är insynsskyddat.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min nioårige son som sitter bak gillar de mörka rutorna, dels blir det inte så varmt och dels är det ingen som ser honom.
Kan vara lite jobbigt att backa när det är mörkt, man får använda de utvändiga backspeglarna istället. Man blir heller inte bländad av bakomvarande bilar i backspegeln när det är mörkt.

BMW CS #5206
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Christer: ok, bra för lillkillen!
Jag kom hem nyss..så skönt att inte bli bländad, har blivit det innan..personligen hatar jag att bli bländad..så många som har fel ljusinställning m.m. och SKA ligga precis bakom (bor i sthlm) stress m.m.
Men man får backa tills det tar stopp..hehe, nä skämtåsido, använda backspeglarna.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Rev ut mina SP ur pendlarbilen igår, vill hellre se bra bakåt då det sitter en 1.1 liters snurra i den :-). De var lätta att demontera och får stå i förrådet och vila..
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Profossen: ok, riktigt "krallig" snurra ;) hehe

TU
8
TURBONY
320i Touring E91-08
Har använt dessa tidigare till mina kombibilar då jag hade hund , vilket var ruskigt smidigt då dom inte är känsliga för tassar och klor som kan riva upp vanlig film.
Beställde därför dessa även till min 320 Touring (08) men hur fasen ska man få till bakrutan ?!
Jag var inne på deras hemsida och kollade och där står det så här under deras FAQ:

"Om jag har en baklucka där man kan öppna glasrutan fungerar det med rutorna då?
Ja."

Men min skiva som jag fått funkar inte , dels är den för liten och sen finns det ju inget att klämma fast skivan i ?
Nån som vet hur man ska göra ?

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
TURBONY: Prova att böja på mitten, och dom högre hörnorna...sen pressa under ifrån liksom, jag hade lite svårt med bakrutan..men det gick..har kombi också, dock ej delbar baklucka.

Jag var lite "rädd" att böja SP skivorna för mycket först..men dom är typ oförstörbara!

Annars kan du maila den här killen :

<Lars.Liljegren@solarplexius.com>

(jag beställde och har mailat honom...)

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
TURBONY: hur har det gått?
Är skivan för liten? (missade det i mitt förra inlägg)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.