AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.300

Ställbara Koni eller Bilstein!

Funderar på vad som är bättre.
Har kört e30 med Koni men ej provatpå bilsteín.
Någon som vet vad som är bättre.

//Alpina//
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Min förra bil (325iM -87) hade bilstein dämpare och fjädrar, och jag har iaf alldrig upplevt bättre väghållning (väghållning och komfort). Har inte provat koni med de har ju helt klart ett bra rykte, är det någon prisskillnad på "kitten"?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I ett ummer för några år sedan testade Spoilernytt (bilsport) olika väghållningssatser till BMW E-36. Bilstein vann rätt klart men var också klart dyrast. Den stora fördelen var att trots en mycket bra väghållning så behöll man mycket av komforten. Som ett lite billigare alternativ med bra egenskaper rekomenderade man Koni som var lite stötigare och något långsammare runt en speciell handlingsbana.

Jag har haft ställbara Koni på min förra bil. Det blev väldigt bra väghållning, men det blev rätt stötigt.

Mvh
ma
272
marbjo
325cab-91
hade också bilstein (sprint) på förra kärran. rekomenderas
Mi
542
Micke R
328i -98
Hhhmmm.... Jag fick i vintras intrycket av att Bilstein var billigare än Koni? Typ med hälften?

Men nu gäller det väl inte primärt vad det kostar utan hur det ligger kvar på vägen? ;-)

Jag har satt på ställbara Koni med KAW-sänkningsfjädrar 40/20 på min E46:a och de fungerar kanon. Jag valde Koni efter att ha kört min kompis Golf Mk4 med Koni som också fungerade suveränt.

Förmodligen är allt annat bättre än original och snackar man banåka är det ändå däck som avgör. Min bedömning är att en standardchassie med R-däck är lika snabbt (eller snabbare) än ett sportchassie med std-däck.
Med andra ord: Se till att stålarna räcker till R-däck också!

Mvh / Micke R
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Är rätt så säker på att Koni är dyrare än Bilstein. Kollade upp vad dämpare till min M3:a skulle kosta och Koni var iaf dyrare till min bil.

Hörde mig för också lite om dessa dämpare, och fick som svar att Koni är bättre än Bilstein.

/Edvard
BMW CS # 4503
Mi
542
Micke R
328i -98
Glömde....

Shysst ställe med koll på läget: www-mh-gtr.com
(Personlig erfarenhet)

Mvh / Micke R
Bilstein = bra kvalitet.
Koni = ojämn kvalitet. Ett lotteri att köpa 4 st utan fel.
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Koni lämnar väl livstidsgaranti på sina dämpare!?.. Tycker det låter konstigt att dom skulle ha ojämn kvalitet då!
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
När bilsport provade väghållnings satser så var det mellan M-tech fjädrar, Jamex och Bilstein.

//Niklas
"En riktig motor suger"
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Schnitzer använder bilstein och sachs som leverantör till sina väghållningssatser.

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Koni = livstids garanti så länge de inte är använda.

Spoilernytt = Högst betalande = testvinnare
livstidsgaranti = garanti tills dom går sönder....... =)

Mvh
Patrik 325i -92
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Så vad ska man välja då?.. Är Koni bara skit eller? Någon som har erfarenheter av dessa dämpare?
Mi
542
Micke R
328i -98
Personligen tycker jag att Koni är jättebra. Min egen bil har nu rullat 1000mil (inkl bankörning på Knutstorp, Tullinge och Gelleråsen) på mina Koni. Det fungerar kanon. Min kompis bil körde jag rätt mycket, bl.a. två repor ner i Tyskland via Berlin, Ringen och München. Den gick också suveränt.

Jag tror att frågan man bör ställa sig är vad skall man använda bilen till?

Vissa menar att såvida man inte skall köra bana kan man lika gärna ta något billigare än Koni.
Samma sak får väl sägas om man bara skall köra bana - då kanske man skall slänga upp 25´för ett par Öhlinare?

Förmodligen måste man balansera hela paketet. Hur mycket skall du sänka, vilken kvalitet skall fjädrarna ha?
Länk säljer skräddarsydda höjder på dämpare/fjädrar. Det är bara att säga till hur du vill ha det!

Dessutom måste man nog (beroende på vad man skall använda bilen till) även tänka på däcken.
Banåhka kräfva dessa ringar! ;-)

Mvh / Micke R
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag annvänder mig själv av bilstien på min hpd..och dämparna funkar hur bra som hellst, dock ångarar jag att jag inte la ut några kronor till och fick justerbara dämpare. Jag har hört både att koni är bättre än bilstien och även tvärt om...
Då det finns att få bilstien justerbara, och både koni och bilstien går att renovera..så om det är ojämn kvalite på koni som cartman nämner, så är det inget svårt val, eller?

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Tyvärr har jag gjort den erfarenheten med Koni och någon ersättning lär jag inte se röken av. Koni ska hålla längre än 3 veckor för körning på vanlig väg och om det inte gör det så ska de felaktiga dämparna bytas ut eller ersättas. För importörens del (APE Products) är ärendet avslutat utan åtgärd men jag kommer att fortsätta att säga att Koni är skit ända tills jag får tillbaka pengarna eller avlider och det kan dröja länge. Är det någon som köper Bilstein eller något annat i stället för Koni så är jag nöjd varje gång det händer. Jag har ekonomi för att köpa Öhlinare om jag vill men det har blivit en principsak och skulle jag mot förmodan få ersättning (när det blir kallt i helvetet) så kan jag donera pengarna till välgörande ändamål. Jag kommer ihåg "Peugeot rostar" på Norr Mälarstrand i Stockholm men han behövde inte vänta så många år.
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Jaha... Det ser väl ut som att man ska köpa Bilstein då...
Nån som har tips på sida där man kan köpa?
Har dom några som man kan ställa, höjd/hårdhet, pris?
Kan ju inte påstå att man har fetkoll på dämpare... :)

//Peter
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Länk
Länk
Där finns oxå länk till bilstien och även h&r.
Kolla även på Länk och Länk
Allt sådant här kostar en heldel, men det finns genvägar att få justerbara fjäderben fram på e30.
Se diskutionen på m3 e30 så hittar du inlägg ang det

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.