AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.281

Hur mycket påverkar fälgval bränsleförbrukningen?

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag menar, man kan ju accelerera ett hjul från 0 till 1 varv/sek på en sekund med handkraft (motsv 70-110km/h på fem sek). Men svårare att accelerera bilen från 0 till 8 km/h på en sekund i en uppförsbacke (som motsvarar luftmotståndet och rullmotstånd i 70km/h) med handkraft, om man ens skulle orka förhindra att bilen rullar bakåt...
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Roligt att diskussionen är igång för fullt =)

Hehe givetvis kör jag inte som en fis för att jag är rädd för att den drar för mycket hehe det hade ju varit tråkigt på en sådan bil =) Jag ekokör ibland, fullgas ibland ja det skiljer ju sig beroende på humör, stress osv men det är lite blandad körstil från min sida.

I konstant hastighet är jag medveten om att rotationsvikten inte påverkar något extra men i praktiken ändras ju hastigheten nästan hela tiden med undantag från motorväg utan trafik och med farthållaren och det blir inte så ofta för min del.

Marin, jep, designen på fälgarna inverkar också på förbrukningen men det får vi bortse ifrån eftersom jag inte tänker köpa fula fälgar =) Det var intressant att höra att det skiljer 0,06l/mil mellan dina sommar- och vinterdäck i 90 knyck. Det borde vara ännu större skillnad i blandad körning då. Det blir ju några tusenlappar på ett år om man kör mycket...

Carlee82, det hade varit intressant att veta hur mycket det skiljer. Vilka 18" blev det?
ma
7.450
marin849
Mmm. 0,06l/mil är jag tämligen tvärsäker på. Har en sträcka ca 95 km lång där det är 90 km/h i princip hela vägen, kör den ofta på exakt samma sätt med farthållaren i 90% av tiden, har mätt snittet fram-tillbaka vid flera tillfällen med både sommar och vinterdäck och med/utan last så skillnaden är statistiskt säkerställd. :)

Lär ju inte bli bättre om man byter till 19" med 275 mm breda däck av "dåligt" märke med extra mycket rullmotstånd och gör jämförelsen i 120km/h istället.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Dannemann: 8,5x18" + 10x18" BBS E28 Länk :)

Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Ruggigt coola fälgar. Påminner lite om vissa Porsche 911-hjul.

Om det stämmer att mina BMW-fälgar "endast" väger 9,5kg så kanske det inte är lönt att byta? Men någon som har bra tipps på 17" lätta fälgar 7-8" breda? Har egentligen ingen budget för att byta nu men man vet aldrig =)
marin849: Hur lyckas du beräkna den exakta mängden bränsle som åtgått för den sträckan då?
ma
7.450
marin849
Jag har ett litet "långfärdsprotokoll" i mobilen som jag ibland fyller i (mest när bilen var nyinköpt för att lära känna den för att senare kunna avgöra om nåt börjar bli onormalt).
Där ingår i korthet: utetemp, passagerar/packning, väglag/väder, snitthastighet, snittförbrukning, "farthållarprocent", körstil, AC på/av, lufftrycket i däcken, snittfart+körsträcka från GPS mm.

Vid tankning gör jag alltid på samma sätt, dvs helt tom till helt full och antecknar mängd och mätarställning.

Allt detta sammantaget, plus kalibrering på uppmätt vägsträcka, såg jag att bilens egen uppfattning om verklig hastighet (ej hastighetsmätarvisning alltså) och körsträcka diffade ca 2% mot verkligheten. Genom att i Excel summera lite från långfärdsprotokollen och få ut liter jämförde jag mot bensinanteckningarna och konstaterade att färdatorn mäter bränslet EXAKT rätt, men resultatet blir precis lika mycket fel som felet i indata till färddatorns beräkning (hastigheten).

Sen var det ju bara att kika lite i långfärdsprotokollet och ta lite medelvärden vinter och sommar.
ma
7.450
marin849
Jag tog bara med "transportkörningarna" dvs tråkkörningarna i jämförelsen. Snittfarten säger ju inget om hastighetsvariationen så bara för att man haft samma snittfart på två körningar kan man INTE jämföra förbrukningen.
ma
7.450
marin849
Vinterdäcken är gamla Hakkapelitta med hälften av dubben kvar och sommardäcken tre år gamla Dunlop sport nånting med mycket grepp och mycket ljud (= mycket rullmotstånd också troligen). Vinterdäcken har ju inget grepp på asfalt och antagligen lägre rulltmotstånd.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
marin849: Det är inte så att du skulle behöva en hobby? ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
7.450
marin849
Jag jobbar med liknande saker så såna där undersökningar tar liksom ingen tid. :)
En minut per resa, 30 sek per tankning, plus en kvart för utvärdering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.