|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag kör nu med 18"-fälgar som jag tycker är otroligt snygga men jag tycker att bilen drar ganska mycket bensin och det fick mig att börja fundera på hur stor skillnad fälgstorleken kan göra för bensinförbrukningen? Nu kör jag på 18" fälgar 8" breda med 225/40 runt om. 1. Hur stor skillnad (om någon) skulle det göra att byta ner sig till 17"? 2. Hur mycket tjänar man på att byta till smalare däck, ex 215 istället. 3. Fungerar specialdäck som ska ge längre bränsleförbrukning? Finns de i sportutförande? Min gissning är att det knappt blir en märkbar skillnad men det vore intressant om jag har fel... /Daniel | |
|
tja, ja hade först 245/40-17 ridgestones RFTdäck med org fälgar, bilen drog 0,98/milen... numera har jag 245-40-19 och bilen ligger på 1,2 med samma körstil fullservad på BMW. |
|
| PS. däck är pirelli P-zero Rosso | |
|
Fälgens diameter i sig har knappast någon betydelse. Möjligen om hela hjulet väger mer i slutänden, men köper man större fälgar så kanske det är mer tomrum i dem så att de blir lättare i slutänden. Rullomkretsen är i så fall det som ändrar bränsleförbrukningen. Det beror alltså mest på däcket, och möjligen fälgens bredd. Bredare fälg gör att man ofta behöver använda bredare däck. Men eftersom det är en del spelrum på däckbredden så kan man ju ta ett smalare däck om man vill. Angående lägre rullmotstånd (eller friktion som det heter); det är rullmotståndet som utgör greppet. Sämre friktion = sämre grepp. Det är en naturlag. Summa summarum: Köp däck till dina 18" som ökar rullomkretsen så drar den mindre. Du får öka den med 5% och det är en del. Exempelvis 215/50-18 är godkänt om det nu känns ok med att ha något smalare däck. Tänk bara på att din färddator fortfarande kommer att räkna ut hur förbrukningen är med original omkrets. Ändrar du omkretsen får du modifiera dessa siffror manuellt. 5% större omkrets på hjulen ger 5% mindre förbrukning än vad färddatorn säger. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Fälgar med större diameter väger alltid mer än mindre fälgar av samma utförande. Om tomrummet mellan ekrar är stort eller litet spelar ingen roll eftersom tomrummet inte väger något. Men den större fälgen har mer material på fälgbanan genoma att diametern är större och ekrar eller motsvarande blir längre på en stor fälg än en liten. | |
|
Rockstar, du har ju ökat storleken på dina hjul med 2 tum. Det gör ju att omkretsen är större, ca 16 cm. Så när din bil tror den rullat en normalt hjulvarv, så har den egentligen rullat ett normalt hjulvarv + 16 cm. Om du då delar liter bränsle med körd sträcka, och den "körda sträckan" är lägre än i verkligheten så ger det ju direkt en högre förbrukning per mil eftersom invärdena är felaktiga. Har du skrivit fel i däckdimensionerna eller har jag läst fel? Om inte undrar jag varför du har så stora hjul? __________ Mvh Grelle |
|
| Större diameter på fälgarna ger i regel högre roterande massa, dvs det går åt mer energi att accelerera iaf. Vid samma diameter drar de bredare däcken mer bränsle, sen beror det oxå på vad för slags däck det är, finns däck som rullare lättare...Att smälla på 5% större däck leder inte automatiskt till 5% lägre bränsleförbrukning. Motorn får jobba hårdare då det är trögare att accelerera de större/tyngre däcken. Jag kör själv med ca 5% större däck o märker ingen egentlig skillnad i snitt förbrukningen, kan kanske märkas om man bara köra landsväg i lagliga farter... | |
|
R1000: Nu beskrev jag iofs inte fälgar av samma utförande. Ofta när man ska ha större diameter hittar man väl fälgar som är snyggare, inte likadana. Det är väl hyfsad skillnad i massa mellan en 15" med små tomrum Länk och en 18" med stora tomrum Länk. Tänk på att gummi väger en hel del också och med högre profil ökar gummisidan. Och där är inga tomrum. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Det finns säkert någon som har formeln för hur man räknar ut hur mycket roterande massan motsvarar vanlig vikt på bilen. Folk brukar skriva att det ska vara 4 ggr mer. Om jag sparar 5kg per hjul exempelvis innebär det 4st x 5kg x 4 = 100kg. Så att välja lättare hjul borde påverka bränsleförbrukningen men det är inte säkert att det är direkt märkbart i praktiken... Det är style 71 som jag har och jag hittade info nu om att det är smidda fälgar och att de väger 9,5kg. Är inte det relativt lätt ändå? Fast däcken väger ju såklart också mer i 18". Att byta till 17" gör nog ingen större skillnad om jag inte väljer extremt lätta racingfälgar och lågfriktionsdäck... Att ändra till en högre omkrets låter i mina öron inte som något positivt alls. Hmm en fyrhjulsinställning är nog smart och att kolla över däcktrycket... |
|
| Jag tror samma sak som Grelle angående Rockstars siffror. Naturligtvis stämmer inte vägmätaren för fem öre jämfört med dom gamla hjulen, och då har man ju egentligen ingen aning om vad bilen drar i verkligheten. Om man nu inte sitter och kör en känd vägsträcka och räknar på den verkliga körsträckan och struntar i vägmätaren förståss... | |
|
Värt att notera är att man måste ha rätt däcktryck enligt rekommendation (eller något över). Att köra på för lågt tryck kan ge högre förbrukning (~5%) och ju bredare och större däck dess viktigare att trycket är rätt. Men nu kör du ju 330i så bensinförbrukningen som däcken spelar på är i sammanhanget ganska små. Din högerfot avgör allra mest, och kör du konsekvent som en fis för att du tänker på förbrukningen så kör du fel bil. ;) |
|
| Min 325 drog 0,75 med 205/55-16" dubbfria v-däck, och 0,9 med feta 19" (235 reps. 275 breda däck). Dessutom var bilen märkbart mycket snabbare och piggare med vonterdäcken. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man märker skillnaden på tex 15/205 och 17/235, när man ska iväg, det går lite tyngre och lite ökad förbrukning ligger nog mest där när du rullar i motvägsfart är nog skillnaden mindre, sedan är det stor skillnad på rullmotstånd på däck också. Noterat på min fd 528. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Luftmotstånd! Enligt BMW själva (artikel i BMW magasin) uppstår runt 20% av bilens totala luftmotstånd i hjulhusen! Kombinationen fälg, däck och hjulhus/resten av bilen påverkar alltså även luftmotståndet, inte bara rullmotståndet. Och det kan man inte ha den blekaste om då det kräver vindtunneltester eller avancerade CFD-beräkningar. Det är knappast en slump att t.e.x. Volvo har speciella fälgar (platt/tät utsida) på sina snåla drivE-modeller. Inverkan av fälgens vikt är bara att ställa mot bilens vikt dvs försumbar, och fälgens tröghetsmoment går att ränka på (viss inverkan), förändrar rullomkrets också enkelt, samt min/max rujllmotstånd mellan olika däck allt annat lika kan man utläsa ur däcktester. För mig skiljer det för övrigt ca 0.06l/mil i 90km/h mellan sommardäck 235/45 17 och vinterdäck 215/55 16. | |
| Och då ska man komma ihåg att i tex 90km/h är det luftmotståndet som totalt dominerar det totala motståndet så 20% av det är mycket. | |
|
Jag har bytt till mycket lättare fälgar i år, från 19" på 15kg till 18" på knappt 9kg och samma bredd på däcken. Får se vad det gör för skillnad på förbrukningen, jag tror inte det kommer skilja så mycket... |
|
| Nu har ju du redan en motorstarkt bil, men jag tror ändå att du kommer uppleva den som piggare. | |
| Läste lite noggrannare, och vill bara påpeka en sak: Vid konstant hastighet har fälgarnas tröghetsmoment ingen som helst betydelse. Den extra vikten på fälgarna är samma sak som att ha mer vikt i bilen eller bagageutrymmet. Endast vid mycket snabb hastighetsförändring av hjulen har det någon inverkan. | |
|
Marin849, det påverkar vid all hastigetsförändring, oavsett om den är snabb eller inte. Men som du säger är tröghetsmomentet noll vid konstant rotation. Som exempel, tänk dig att du försöker snurra igång ett traktorhjul långsamt och samma sak med ett cykelhjul långsamt, naturligtvis är båda i luften. Det kommer då vara tyngre att få fart på traktorhjulet även om det inte är snabb hastighetsförändring. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jo att den kommer bli klart snabbare uppe i fart räknar jag med, 100-200 ska bli riktigt intressant att jämföra. Blir bensinförbrukningen bättre är det bara ett plus :) |
|
|
Ja självklart, men frågan är hur mycket i relation till annat. Den relevanta frågan är naturligtvis: Hur stor effekt krävs för att accelerera fälgarna från tex 10 till 15 varv per sekund (ca 70-110km/h) på fem sekunder? Hur stor effekt krävs för att accelerera massan 1800 kg från 70 till 110 km/h på samma tid? Och hur stort är luft- och rullmotståndet i dessa hastigheter? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.