|
|
|
|---|---|
|
Är sugen på att trimma 335:an, kan någon rekommendera T.M. Chiptuning? De går in via serviceporten och gör en omprogrammering, som de sedan kan återställa om man vill. Vet att 335:an blir något varmare (runt 110 grader oljetemp) än övriga 3-serie jag haft. Blir problemet värre om jag trimmar upp den ca +60 hk och + 120 Nm? Vill ju gärna kunna banköra nån gång utan att den överhettas. Har inte hört någon överhuvudtaget som haft problem med sin trimmade 335:a men jag är tacksam om någon vill "erkänna" om de haft strul. | |
|
Varsågod att förkovra dig om ämnet i trimningssektionen, finns en lång tråd om 335:orna där. Har inte själv trimmat min, men det finns några riktiga gurus under den sektionen som säkert kan hjälpa dig välja rätt tune och extra kylning. |
|
|
Närmare 9500 inlägg. Trevlig läsning! Länk |
|
|
Underbart... :) |
|
|
Byt den minimala IC:n till en större eftermarknadsvariant, original är alldeles för liten. Många förordar antingen Vtech eller Procede som trim... Mvh |
|
|
Ska du köra bana är en större IC ett måste när du ska trimma!! Annars kommer du inte många varv innan det blir för varmt och bilen limpar, orginal IC är aldeles för liten för trim. Men med en större IC och "chip" så kommer du ha mellan 360-390hk och bilen kommer gå som ett as om man jämför med en orginal, mätaren ut 280kmh+ är inga som helst problem! Jag tycker inte min olja har blivit varm fortare sedan jag trimmade bilen men jag har inte kört den på bana heller. Så jag hade nog skaffat en större oljekylare också om jag var du, för det är ett känt problem om man pressar bilen hårt och länge. Problemen som kan uppstå vid trimmning är WG-rattle som mest drabbar tidiga bilar från 2006-2008 med manuell växellåda. Sen är det högtrycksbensinpumpen som kan pajja, samma där drabbar mest dom tidiga 2006-2007 och oavsätt om bilen är trimmad eller ej. Annars tål dom trim bra! :) |
|
|
rob_t_j72: Vilka förordar Vtech till 335? |
|
|
Carlee82, tack för info. Frågan är bara vad som är "för varm" när det gäller 335:an? Den ligger ju på 110 grader vid normal körning, när börjar det krisa, vid 130 grader? Eller 150 grader?? Jag tänker nog bara köra några varv på Ringen och där får den ju hyfsad kylning på de långa rakorna (är ju en snabb medelhastighet där). Dessutom står bilen på tomgång några minuter mellan varven om det nu räcker. Men jag förstår att kylning är viktigt och det får jag väl överväga. Bara det att man inte vill göra ett för stort projekt av detta, är ingen hobbytrimmare som vill lägga en massa tid och energi på detta. Blir det för mycket meck kan man ju lika bra skaffa en M3:a... |
|
|
Carlee82, tack för info. Frågan är bara vad som är "för varm" när det gäller 335:an? Den ligger ju på 110 grader vid normal körning, när börjar det krisa, vid 130 grader? Eller 150 grader?? Jag tänker nog bara köra några varv på Ringen och där får den ju hyfsad kylning på de långa rakorna (är ju en snabb medelhastighet där). Dessutom står bilen på tomgång några minuter mellan varven om det nu räcker. Men jag förstår att kylning är viktigt och det får jag väl överväga. Bara det att man inte vill göra ett för stort projekt av detta, är ingen hobbytrimmare som vill lägga en massa tid och energi på detta. Blir det för mycket meck kan man ju lika bra skaffa en M3:a... |
|
|
Vid 150 grader är det få oljor som har någon smörjegenskap kvar att tala om. över 130 grader skulle inte jag rekommendera. Mvh/ Niclas |
|
|
Jo gillar man bankörning så är ju helt klart m3an en bättre bil om man har råd. En trimmad 335 är ju en dock en fantastisk bil för amatörer som mig som bara kör fort rakt fram och inte gillar att tanka så ofta ;) Har kört min bil på Mantorp en gång när bilen va otrimmad och då gick oljetempen upp till 130grader efter 3-4 varv och då var det rätt kallt ute och varmare än så vill man nog inte att oljan ska bli. Men Mantorp ser ju inte alls ut som Nürnburgring så det kanske kan funka där men större IC måste du ha!! |
|
|
Carlee82: Åtminstone enrico/enrita har trimmat sin bil hos Vtech. Du har säkert bättre koll än vad jag har på vilka som har Vtech eller Procede i sina 335? Jag har ju tyvärr inte råd med en 335 själv än så länge... |
|
| Enrico har aldrig trimmat sin bil hos Vtech!! | |
|
Jag har följt den tråden i typ 4år nu och jag har inte hört talas om någon som kört med Vtech tror jag... |
|
| Ouch, måste ha blandat ihop allt... det är tydligen GIAC från stertman som enrico har, sorry... | |
| Vtech är väl snarare för diesel 335orna ; ) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.