AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.483

Ryckig motorgång!

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
BMW 523-97
Har problem med att bilen ibland plötsligt rycker till ( som om tändningen bryts någon millisekund för att sedan tända igen) för att sedan gå orent efteråt, dock ej alltid ibland kan bilen gå normalt efteråt.
Jag har provat att hälla i medel för insprutningen men det har inte hjälpt, till saken hör att jag har noterat att det alltid sker när jag har 15 liter eller mindre kvar i tanken,

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Tanken består av två halvor och det är en pump som pumpar över bensin mellan halvorna. Om den är trasig kommer du att få problem när det är ca 15 liter kvar i tanken. Jag tror pumpen kallas sugstrålspump.

Hasso m fl E39-ägare kan dessa bränslesystem bättre än mig. Det finns ett flertal diskussioner om dessa pumpar så använd sökfunktionen för att hitta mer information.

//Göran
De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Jag kollade med BMW angående den sk. sugstrålspumpen, men enligt dem så finns det bara en bränslepump på min bil. Kan det vara så att bränslepumpen även har funktionen att pumpa över bränsle mellan tankhalvorna?

Pump nr 2: Länk Pos 7.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En del reservdelssäljare behöver mer utbildning ;)
Sugstrålepumpen är inte eldriven och har inget med matarpumpen att göra.
Visa reservdelskillen AKN´s länk och säg att du minsann har hittat en till pump.
De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Jag ringde upp samma reservdelsgubbe och informerade om artikelnummer på sugstrålspumpen. Drygt 1000:- skulle den kosta men samtidigt sade han att man troligen måste demontera tanken för sätta dit pumpen, men jag har för mig att jag har läst här på forumet att det går komma åt den om man tar bort baksätet. Är det någon som har gjort detta och kan bekräfta att det är så?

Lite info:
Byte av sugstrålepump (BMW TIS): Länk se länkarna på sidan för nödvändiga förberedande arbetsmoment.

mvh/ Anders
De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Tack för informationen. Enligt beskrivningen så verkar det rätt avancerat för för att byta pump, för mig ser det ut som ett verkstadsjobb.

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Är det nödvändigt att tömma tanken och att avlägsna givarna för att kunna utföra arbetet?

Jag hade problem med detta för länge sen fast då hade jag en Audi A4 -00 problemet där va att en utav kablarna som går till tändstiften var dålig den hade typ skavts och blivit glapp i den. Kostade typ 400-500kr så bytte jag det själv och när jag ändå bytte det så bytte jag även tändstiften och då gick den otroligt bra. Men som sagt, det var en Audi.. Har inte haft detta problem med någon utav mina BMW...

// Papic M-Power ska de va!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.