|
|
|
|---|---|
|
Var och tittade på en 525 E39 igår (har inte tittat eller åkt en sådan tidigare). På denna bilen så lät det lite som om den drog tjuvluft precis när gaspedal trycks ner lite grann. Liksom innan den börjar varva så kommer ett baksugsljud. Ska det låta så? Är det någon elektronisk styrning av gasspjället som ger upphov till detta? | |
|
Det väser lite precis när spjället öppnar i.a.f. Svårt att veta om något inte stämmer. Bäst är väl om du jämför med en annan bil. Gasspjället är elstyrt och ger väl kanske lite fördröjningskänsla. |
|
|
Jag tror jag vet vilket typ av ljud du menar.. Och jag har samma problem på min 523 o det är att insugsbälgen som går ifrån luftburken in till insuget förgrenar sig till 2 slangar varav den ena är betydligt mindre. Det brukar då gå hål på den lilla slangen. Sträck ner handen o känn om du hittar ett hål där. Annars så kan det bara vara att du är ovan vid insugsljudet, vet inte om det är nått annorlunda på 525 :P Happy hunting.. PS. Länk så ser bälgen ut på min iaf, det är alltså den lilla "slangen" som det är hål på isf |
|
| Det är vanligt att bälgen spricker vid den förgreningen som leder till tomgångsventilen. | |
|
Det beror lite på var man lyssnar men visst pyser det en del, särskilt precis när spjället öppnar. Det kan också vissla lite då. I den länkade ljudfilen satt mikrofonen först nere vid gasspjället (0-2:00), sen nånstans längs insugskanalen, sen vid 4:00 långt fram vid insuget och då åkte pedalen i botten. Orkade inte redigera mer, var glad att du fick nåt. :) Länk Ja, alla mina gummimojänger från filter till spjäll och tomgångsventil är hela. Ja, jag har övervägt att installera två mikrofoner permanent under huven och koppla till line-in på stereon. :) Obs, vid fjuttgasande/låga varvtal och låg last är gasspjället helt stängt, all luft går via tomgångsventilen. Typ om man puttrar i 60km/h på femman på en platt väg. Så visslandet (när stora spjället öppnar) kan alltså uppstå i lite olika lägen. Det som man hör smäller till ibland vid gasuppsläpp är DISA-spjället. |
|
|
Vi tittade ju på just dessa slangar och tyckte inte vi hittade något hål. Stort tack för ljudinspelningen. Tycker nog att ljudet var likt det inspelade. Just det lätt väsande ljudet som kommer i början. Tyvärr blev det inget köp en annan hann före när jag analyserade lite för mycket. Jaja det kommer fler 525. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.