AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
686

Byta F-bolag

Hej

Var tvungen att teckna försäkring i samband med att jag köpte min 525ia idag. Men det visade sig inte vara den billigaste så nu vill jag byta.

Har hört att man kan ställa av bilen för 1 dag och sedan ställa på den igen senare. Har någon provat att göra så och funkar det?

Men å andra sidan har jag inte betalt någon premie än så den kanske man skall strunta i att betala så förfaller väl försäkringen eller?

Tacksam för svar o tips.... det finns nämligen stora pengar att spara för min del..

.sig
Kör fort och må bra.
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Var bor du ? Finns det ingen som bor på "landet" som du skulle kunna skriva den på så länge ? Det brukar få ner premien en hel del...
Inte så bra om försäkringsbolaget kommer på det men va fasiken, livet e ju fullt av risktaganden....

Joachim
Bor i Göteborg ...

Tyvärr känner jag ingen som bor på landet.
Men om man ställer av bilen så kan de ju inte säga något. jag klarar mig utan bil i en vecka... Sen är det bara att hitta nytt bolag.

Någon annan som har andra förslag?

.sig
Kör fort och må bra.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jo, du kan ställa av byta bolag och sedan ställa på igen till en kostnad av 30:- :). Deta är nämligen vad Posten tar för att betala ut den överskjutande fordensskatten, sk. aviavgift. Teckna samtigigt en avställnings försäkring i det nya bolaget så att det inte blir något glapp om olyckanskulle vara framme.
Adam318
Jag tänkte göra så, men skulle vara tvungen att vänta tills försäkringen hade sin förfallo-dag (20020831) så snart ska jag byta, om jag hade ställt av den hade trygg lagt min försäkring på is och när jag ställt på bilen igen hade dom bara förflyttat min förfallodag framåt med lika många dagar som jag hade haft bilen avställd, enda alternativet jag hade, hade varit att "sälja bilen" till morsan och sen köpt tillbaka den om ni förstår. Ägarbyte var iallafall enda möjligheten att få trygg att släppa min försäkring iallafall.
Jag ställde av bilen igår och ringa TH och sa upp försäkringsen samt att de tog bort avställningsförsäkringen. Jag ringde även på kvällen för att kolla att försäkringen var borta och det var den.
Idag ringer jag till mitt nya bolag efter att ha ställt på bilen igen ...

Sparat = 3000:-/år ... och så får jag HELförsäkring för samma pengar ...

// Shike

.sig
Kör fort och må bra.
Det enda sättet att byta bolag är vid ägarbyte eller när man byter bil.Alla andra sätt är olagliga.Trixandet med att överlåta bilen till "någon på landet är inget bra alternativ.Vid skada kan man stå utan ersättning.Risken är större ju dyrare bilen är i Försäkring.Bit ihop, alla måste ha sina hundår.Obs Ironi.
Om du ställer av bilen så upphör också din försäkring. Den blir "vilande" enligt F-bolaget men går att säga upp. Det kan man göra. De erbjuder en istället sk "avställningfösäkring" som du har rätt att tacka nej till.... Sen är det bara att byta bolag.

Har precis gjort på det viset och det funkar...

P.S hundår är inte lika med påtvingar försäkring vid bilköp. Accepterar aldrig sånt..

.sig
Kör fort och må bra.
Hur kan en försäkring bli påtvingad?Om bilen är köpt på en firma kan försäljaren rekkommendera ett bolag,men kunden bestämmer var bilen ska försäkras.Privatköp kan köparen ringa runt och ta in offert
JA just det ...

Du kan ju knappast ringa runt till olika bolag när du är hos en handlare eller hur? Det tar evigheter att få fram svar ... att handlaren rekommenderar tex TH betyder det inte att den är billigast (får man oftast reda på senare) och bäst eller hur??

BTW.. när jag frågade en handlare om vilka bolag som försäkrade importbilar och inte behövde en massa extra utrustning som tex immobilizer, reg nummer i bilen rutor etc så hade han inte en enda gång rätt.. fick tre bolag och ALLA ville ha extra tillbehör...
Med andra ord.. lita aldrig på vad en handlare säger om försäkringar.. Jag gör inte det ..

.sig
Kör fort och må bra.
Man går väl inte till en firma och köper en bil på impuls.Det naturliga är väl att man tittar på ett tänkbart exemplar,tar regnr och ringer runt och hämtar offerter på den tänkta bilen,sen går man till handlaren och ev gör affär.
Försäkringsbolagen gör driver hos bilhandlare och erbjuder tillfälliga högre provisioner om försäkringen läggs hos dem.Bilhandlaren tar sällan någon hänsyn till om det är det billigaste alternativet,tyvärr!.Deras inkomst är tyvärr viktigare.
Du vet väl inte hur folk gör när de köper bilar eller?
Ser jag en bil som jag vill ha och har användning för så köper jag den direkt.. inga problem för mig...
Men jag hatar att bli blåst när man dealar med F-bolagen. De är inte så ärliga som vissa tror.
Jag skulle nämna en hel del exempel som jag har råkat ut för...

Hur som helst.. jag är inte den förste och inte sista som kommer att göra på detta sätt. Det är inte olagligt på nåt sätt .. Bara ett kryphål...

.sig
Kör fort och må bra.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Olagligt att ställa av samt därefter ställa på och byta bolag :). Visa mig var den lagen finns så skall jag gladeligen acceptera den.
Pa
22
Paintball
BMW 325i -92 (e36)
Shike: Min bror råkade ut för precis samma sak. Alltså att han ville byta bolag efter ett litet tag bara.

Så han gjorde följande: "Sålde" bilen till sin fru, köpte tillbaka bilen efter en vecka och kunde därmed välja nytt försäkringsbolag..

Njaaeee så som bolagen tvingar oss att sitta i ett år med en urusel premie, så kan vi väl "fuska" mad ägarbytet.....
Men jag testade vid 17-18 tiden idag:
Ringde till 118118 och bad dem sms:a alla försäkringsbolag de kunde hitta sen ringde jag till alla, tog väl 15-20 min ungefär...
Skilde 3000 mellan högsta o lägsta.(9000-12000
Men nu hittade jag för 7800 på nätet...Fanns inte hos 118118

Vill oxå ha kompressor.....
Pa
22
Paintball
BMW 325i -92 (e36)
kilen: Vad var det för bolag som du hittade på nätet som hade premien för 7800kr?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.