|
|
|
|---|---|
|
Hej Kära vänner. Har hittat en 530d och en 535d och jag ska köpa en av dem. Båda är 07 (facelift version med nya lådan och motorn). De har gått runt 7000 mil och är fullservade. Vad kan jag förvänta för service kostnader de nästa 5 000 milen om inget oförutsätt händer, alltså enbart helt vanlig service enligt boken, någon som har ett hum om det?? Tack för hjälpen. | |
| För att få en överblick av nära förestående servicekostnader så bör du gå in i I-drive och titta på vad det är som skall göras. Där framkommer också hur många km du kan köra innan det är dags för nästa åtgärdspunkt. Stega dig igenom sericemenyn helt enkelt. | |
|
Priset beror väldigt mycket var du bor och om du väljer auktoriserad verkstad eller fristående). Har inte diesel själv men skulle gissa på en 6.500-7.000:- för en stor service. ---- BMW CS #6212 |
|
|
En diesel har ju inga tändstift som byts vid de stora servicarna utan istället byts bränslefilter vilket kostar ca 300:-. Glödstiften byts först när de går sönder och då hinner bilen ha gått ganska långt och blivit lite till åren. En stor service på en 535D borde bli, luftfilter, kupefilter, bränslefilter, olja + filter samt bromsvätska om man vill. 535D måste ha minst 17" hjul p.g.a de större bromsarna vilket innebär att man har en lite högre kostnad på vinterhjul och bromsar. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Har hört skräckhistorier med priser över 10 000 kr för service runt 9 000 mil... Detta ska jag alltså inte oroa mig för - eller?? |
|
|
Vad jag vet så kostar ingen enskild service så mycket men ibland så är det ju något som ska repareras samtidigt och då kan det ju bli 10'. ___ //Ulf |
|
|
Är 10.000:- en skräckhistoria, det är vad en Golf 1.6 kostar att serva idag det har blivit förbannad dyrt med service! Med det i åtanke är BMW´s faktiskt billiga att underhålla, jag har dock inte servat min 535 ännu utan den som fick service senast var min X3 (Bensin). Stora servicen kostade 4500:- till den ink. tändstift och allt hos auktoriserad verkstad. Angående ditt bilval kan jag bara rekommendera 535d, velade själv en hel del mellan 525d, 530d och 535d och provkörde en massa ex av dem men upplevde ingen nämnvärd högre förbrukning för den starkaste motorn; Men den är så härligt snorstark att det är beroendeframkallande! :) //Bjersér |
|
|
Vill helst ha en 535, det är inte pengarna som avgör om det blir det ena eller det andra utan det är utrustningen. Måste är m-paket, panorama, stor navi, comfortstolar skinn och touring |
|
|
Dina måsten är inte svåra att hitta på en 535d, värre är om du ska ha dynamic drive, farthållare med stop-go. Head-up eller Nightvision. Kan verkligen rekommendera Dynamic drive om du gillar att köra bil och svänga, bilen får en riktigt bra väghållning med aktiva krägningshämmare. Finns filmer på youtube. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
| Det är stor skillnad att ha täckt plåt på en forumpresentation där det finns skäl att vara anonym mot att ha täckt plåt vid försäljning där man vill redovisa ärligt vad man säljer. Och vill man inte redovisa det så blir åtminstonde jag misstänksam och sorterar undan objektet för att välja ett av alla som har synlig skylt. Undantag kan gälla vid unika bilar vilket jag inte ser en vanlig E60 som. | |
| Sen hamnade ovanstående i fel inlägg:( Gaspedalen är aktiv! | |
|
Svårt med många öppna trådar... Nu till rätt svar. Jag kan bara instämma med att dynamic drive är en höjdare på krokiga vägar. Jag kör med jämna mellanrum "tidernas väg" från Gysinge upp genom Gästrikland och den vägen i kombination med dynamic drive gör att en tung femma blir en rolig leksak i kurvorna. Betydligt roligare än att åka E4:an där också dynamic drive också hjälper till genom att göra bilen komfortabel. |
|
| Har ägt min 535d ett år nu och är så nöjd med den...oljebytet går på 2500 kr inkl jobb..går ju i 8.5 liter castrol olja,det är det ända som kostar lite mer med servicerna..bromsvätska bytet gick på 400....så den är billig att serva..har 800 mil kvar till Vehicle Check... | |
|
glömde att tillägga att partikelfilter bytet går på mellan 15000-20000.... |
|
|
PDF är inget man byter förrän efter 20.000 mil och killen har kollat på bilar med 7000 mil så det är mycket senare huvudvärk |
|
|
Man kan rengöra partikelfiltret, men rengöring verkar bara hjälpa max 1 år, sen är den full igen och måste åter tas loss och rengöras. Signaturen gav900 avlägsnade sin PF på M57N2 och fick lägre bränsleförbrukning: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.