AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.359

Slipa/putsa ner klarlack på fälgar?

Su
554
SunKi
325i -92
Hej bröder!

Har ett par fälgar med "polerad kant", och jag tror att det ligger ett lager klarlack, eller ngt annat på den polerade kanten... allt bra så långt... dessvärre så har den släppt på flera ställen.. det ser tokfult ut.. så jag tänkte ta bort skiten helt.. och eventuellt lägga på ny..

Har inte tillgång till några som helst redskap, så.. hur ska jag få bort det?
Har läst några tidigare trådar och sett att thinner kanske kan funka, vad tror ni? Var köper man förresten thinner?

MVH /SunKi
Su
554
SunKi
325i -92
Ingen som har någon aning? :(
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Jag gjorde rent mina fälgbanor med färgborttagningsmedel som finns i alla färgaffärer. jag hade iof en delad fälg så jag hade en lös fälgbana att arbeta med. Efter att jag fått bort all klarlack så var det bara att köpa hem ett kilo Autosol och börja polera. OBS lacken sitter fast ordentligt så man får lägga på medlet flera gånger och sedan skrapa med en plastspackel. använd inga metallgrejer för då får du repor och dom är svåra att polera bort.

Lycka till
Ras.mus
Jag skulle satsa på att blästra dem... men har du inga verktyg alls så får du nog lämna in dem. lösningsmedel funkar nog inte så bra för om du vill ha en snygg fälg måste du ha metalliskt rent och då måste du antingen putsa med smärgelduk (sandpapper) eller blästra. är det enkla 5-eker går det kanske med sandpapper men 20-eker så blir det jobbigt...

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Gör såhär. Hissa upp bakhjulen på bilen, lägg i en växel och låt hjulen snurra med fälgen på. Ta en kniv utan skador på och för mot kanten så att klarlacken sprätter loss. var försiktig så får du inga djupa repor i aluminiumet. Ta sedan sandpapper och gör ytan jämn och fin, ta finare och finare papper. Polera sedan med en trasa och autosol. Lycka till. Blir kanon om det görs rätt och tålmodigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det där med kniven tycker jag låter som ett högriskprojekt! Akta fingrarna du har bara tio av dem! Hugger kniven fast i fälgen får du nog plocka upp ett par av dem i en låda.

Bättre att lämna in dem till polering.

Mvh
sw
460
swe-boy
420D -15
Det heter polerad för det blir blankt som man polerat den..men man får inte samma lyster i den som det var innan tex när den var ny.
Den ytan som är klarlackad är svarvad..

Lämna in fälgarna här så blir det riktigt gjort..och smo orginal på fälgen.
www.falgfixarna.se/

Schnitzer 300hk/0.00bar
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Ska det bli bra så ska de upp i svarven, sen e det bara ta en smärgelduk och hålla emot fälgbanan och sen en trasa med Autosol. Klart, du kommer ha en fälgkant som ser ut som krom! Det tar max 30min per fälg.
Att blästra blir svårt om du inte har en delad fälg, men det är inte att rekomendera eftersom blästring ger lite för grov yta (även glas). Det går men blir mer efterarbete.
Det är med kniven skulle jag inte testa, hugger det så får du jordens jack och då måste du svarva endå.

Lycka till från en som har blankpolerat 4st hela fälgar så det ser ut som crom=200 timmars jobb

Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19".
sw
460
swe-boy
420D -15
Går ju bra om man ska göra alla..men inte att rekomendera att bara gör tex två bak eller fram

Schnitzer 300hk/0.00bar
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Är an bara försiktig med kniven och har rätt vinkel så hugger den inte. Sen ska du ha lågt varvtal på hjulet. tomgång på 1:an eller 2:an duger gott
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.