|
|
|
|---|---|
|
Nu mina vänner är goda råd dyra, måste få fart på grannens bil, 3,3 Li -76 med LJetronic och den senare fördelartypen som är kapslad i huset. Motorn gick bra, startade lätt men lite låg CO vid besiktningen som klarades. Vi tvättade motorrummet ordentligt med högtryck och blåste torrt överallt. Bilen gick på 3-4 cylindrar hem och spydde ut svartrök. Vi har bytt tändkablar med tändhattar, fördelarlock och rotor samt ställt in tändningen i grundläge genom att kolla även ventilläget på 1:an och OT på svänghjulet. Vi har även bytt till en ny fördelare passande en 733i. När man kopplar in stroboskoplampan på 1:an så missar denna intermittent, andra cylindrar går också intermittent (3 - 5 cylindrar) och den skjuter svart. Går överhuvudtaget illa! Jag kopplar stroboskoplampan till primärkabeln och ser även där tändmissar, ibland enstaka, ibland flera. Jag har inte tillgång till lämplig tändspole förrän i morgon, tändbox kanske inte finns. Öppen för alla förslag, maila så kan jag ringa upp om så är. Bosse J. BMW CS 185 H | |
|
Högtryck hmmm. Jag som inte ens vågar komma i närheten av motorrummet med avstängd vattenslang ens! Eftersom felet kom efter motortvätten har ni säkert fått in fukt överallt det motorelektriska. Det är bara att plocka isär alla kabelanslutningar (tändbox, insprutare, tempgivare mm) och ta bort fördelarlock mm. Och så vänta. Blåsa rent kan väl vara bra för att få bort vattnet men fukten lär stanna kvar ändå. Sedan borde ni dra av alla gummibälgar från kontakterna för att det skall torka bättre. Vänta några dagar eller kanske en vecka och se om motorn går bättre då. Det kan ta mycket lång tid för fukten att försvinna från alla ställen det kan ha kommit in fukt. Per L |
|
|
Har ni fått igång den?? /Otto |
|
|
Nej, väntar på tänspole och tändboxen. Sen är hela tändsystemet nytt. Håll tummarna. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Kämpar vidare, börjar ana ett kabelfel någonstans. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
| Hur går det med bilen Bosse J ? | |
|
Jodå, den går igen och vi har kört närmare 25 mil. Utöver några ärgade kontaktstycken så var det luftmängdmätaren som spökade. Bytt till slut den och nu går den bara lite fett. Småjusteringar återstår. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Jodå, den går igen och vi har kört närmare 25 mil. Utöver några ärgade kontaktstycken så var det luftmängdmätaren som spökade. Bytt till slut den och nu går den bara lite fett. Småjusteringar återstår. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Bosse, hälsa din granne och tacka för senast. Jag såg både bilen och grannen på Nyköpings hamnträff på temat tyskbilar nu i veckan. Fin 3,3 Li och den går bevisligen bra nu :-) /Stefan, Västerås |
|
|
Om värmen så tillåter ska vi göra lite till på bilen i dag. Den går lite fett på tomgång men drar bara 10L/100 km vilket är bra. Det tar tid att får till allt men det blir bättre och bättre........... Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Motorn gårlite fett på tomgång men f.ö. är allt bra Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.