AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.626

Finns det något passande Y-rör till min bil för att bygga från 2 till 1 avgasrör?

bm
1
bmwgubben2
730 M30-90
Hejsan jag ska bygga om mitt avgassystem efter kattarna på min 7-serie med m30 motorn. Vill ha mullrigare och dovare ljud men inte för högt ljud. Funderar på att göra som jag skriver nedan. Tipsa gärna mig om ni har några andra tips med eller om hela iden är idiotisk.

Det går 2 stycken 2 tums rör bredvid varandra hela vägen med 2 stora ljuddämpare, jag hade tänkt att sätta ett y-rör efter kattarna och ha ett 3tumsrör ut med 2 små ljuddämpare.

Men dom y-rören jag hittat på marknaden är det för smalt mellanrum mellan rören för att det ska passa.

Undrar om det finns något färdigtillverkat y-rör som passar rakt på efter kattarna eller jag måste få ett specialtillverkat av någon?

Tacksam för svar
Tveksamt om du kan hitta färdiga grejor som passar bra. Mitt tips är att du åker till Ferrita eller motsv. avgasexpert så kröker de till nåt precis som du vill ha det med lämplig dämpare åxå. Beskriv hur du har tänkt och begär prisuppgift! Lycka till ! / Spola kröken.
Visa användare
9
misteral
Bmw e32 730 -94
bmw e60 545 -04
Ford transit skåpbil -01
Tänk på att det blir en strypning. 2 st 2 tum = 4 tum så med ett 3 tum så bör det bli lite mindre effekt...
Sp
20
Speedbird
540iA Sedan -93
116d M-sport -16
740iA -99
Arean på ett 2'' rör är 20,2cm^2 (och två 2'' är alltså 40,4cm^2), och arean på ett 3'' rör är 45,6cm^2. Dock vet vi inte hur denna ökning av 5cm^2 artar sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.