|
|
|
|---|---|
|
Såg en länk i en annan tråd till en broschyr från BMW Individual. I broschyren kunde man se vilka kulörer,inredningar mm som var möjliga för resp modell... Fanns ca 15 olika Individual kulörer men alla kunde inte väljas till alla modeller. Hur mycket Individual är det egentligen om man är begränsad till ett (lågt) antal kulörer? Tididare hette det "Sonderlackierung" o så vitt jag vet kunde man få bilen lackad i vilken färg som helst, inte bara välja mellan ett antal färger... Är det så fortfarande att om jag vill ha min nya bil gris-rosa eller spy-grön så fixar de det? Eller har man skurit ner på möjligheterna? Isf tycker jag inte att Individual är en korrekt benämning, utan snarare att det rör sig om "bilar med utökade valmöjligheter". Skall det vara Individual skall man kunna välja en gris-rosa bil med spy-grön komplett-skinns inredning:) | |
|
Broschyrerna är endast ett smakprov på vad som finns. I princip gör Individual-avdelningen precis allt du ber om och betalar för så länge man inte tummar på lagar, regler och interna principer. Till exempel blir det stopp om du önskat en färgkod som är juridiskt skyddad av en annan tillverkare (vilket i praktiken ger ensamrätt). Ett annat exempel är att du inte kan få vissa täckkåpor för airbags klädda i valfritt material då detta inte är krocktestat samt att instrumentpanelens överdel inte får kläs i vissa färger då de ger så mycket reflexer att det inkräktar på säkerheten. Mark Carsons M6:a är ett ganska bra exempel på vad Individual kan göra och då ska man ha klart för sig att han inte löpte hela linan ut. I hans orderprocess fanns flera ytterligare options som han backade ifrån när BMW satt priserna. Länk Här är ett par ytterligare exempel, bland annat på en bil där kunden inte tyckte att BMWs dakargula kulör räckte till varför Porsches speedgelb valdes via Individual. Länk Javagrön syns bra i trafiken: Länk Velvet blue var riktigt stilig: Länk Summa summarum: Individual är 'still going strong' men utbudet som visas i broschyrer handlar i princip uteslutande om standardoptions med Individual-mått mätt. Vill man sedan gå vidare är det en diskussion där man får kommunicera med Individual-avdelningen via sin BMW-handlare. (Nästan) ingenting är omöjligt och detta delar Individual med Alpinas Lavalina-sortiment. |
|
|
Ok, då är jag med! Trodde att det man såg i broschyren var de options som fanns. Men med andra ord kan man kanske säga som så att de options som finns i broschyren är de populäraste och smakfullaste kombinationerna...? Gott att höra att de lever upp till ordets (Individual) sanna betydelse. Läcker 650 för övrigt! |
|
|
Man kan säga att man försöker kommersialisera individual-avdelningen mer. Jag menar, takrails i shadowline kallas lite slarvigt "individual". Man kan säga att de grejerna man ser i broschyrerna börjar närma sig vanliga standard-paket som M-paketet. De riktiga individual-valen börjar först efter broschyren som Fredde beskriver. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.