AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.534

El eller elektronikfel

wi
11
wittgenstein
528iA Sedan 99
Hej!
Mitt första inlägg här.

Fakta:

e39, 99/08, automatlåda

Det handlar alltså om ett elektriskt fel (tror jag) och felbilden är som följer:

- Har känt sedan ett år tillbaka att bilen i nedförsbackar känns som att den vill bromsa (fel växel?)

- Det började med att höger bakdörr inte ville öppna och stänga, med fjärkontrollen. Helt slumpmässigt, ibland funkade den,
ibland inte.

- Sedan började airbaglampan att lysa och slockna, lite hur som helst.

- Nu händer något "spännande", växellådslampan börjar att lysa, och airbaglampan slocknar nästan. Man kan se ett svagt sken av den.
Men bilen funkar, och växlar som den ska.

- Tutan funkar inte längre, och som det verkar inga reglage på ratten funkar.

- I dag, slocknar växellådslampan! Men radion har slutat att fungera, stoluppvärminingen funkar inte längre. Men centrallåset
funkar igen! höger bakdörr öppnar och stänger som den ska.

Har kollat säkringarna, verkar helt okej, (som jag kan se).

Detta är inget skämt.

Any clues?

He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Det kan vara ett svagt batteri.

Jag har haft liknande på min.
Airbag lampan lyser på min , helt plötsligt så släcks den och när den slocknar så funkar inte stereon längre och rattknapparna funkar inte heller.
Jag kör mest korta sträckor ( under milen )
Men när jag kört längre sträckor så funkar stereo mm igen.
Så jag antar att det är ett svagt batteri.
wi
11
wittgenstein
528iA Sedan 99
Tyvärr, om det vore så enkelt. Bytte det för ett par månader sedan. Inte originalbatteri, om det nu har någon betydelse. (biltema)

Be
278
Bengt C
523i -96
Tja, det där låter ju som en hel hög med elektriska fel.

Dåligt batteri visar sig som startproblem, inte på något annat sätt.

På min bil har höger bakdörrs lås också krånglat. Jag vill minnas att när det strulade så öppnade det alltid, men stängde bara ibland. Det visade sig vara oxid inuti lilla mikroswitchen i låsmotorn. Det gick inte att komma in i denna men jag pillade loss en liten gummitätning runt "piggen" på switchen och sprutade in lite elektronikrengöring ett par gånger. Sedan dess funkar den (nästan) varje gång.

Det verkar vara ganska vanligt med airbag relaterade problem på BMW. Sök lite och du ska finna.

I radion kan ett flash-minne som konstruerats in på ett mindre lyckat sätt sluta fungera. Det börjar med att radion förlorar minnet, lite grand. T.ex. att balans eller fader står fel varje gång man slår på den. Sedan blir det värre och värre. Men din kanske har dött helt och hållet? I sådan fall är det nog något annat.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Kontakten under låsesylinder på rattet kan gi en hög med mystiske elektriska fel.
wi
11
wittgenstein
528iA Sedan 99
Nya fakta.

Kopplade ur batteriet i en 10 minuter. Nu funkar radion igen. Men det hemska gula kugghjulet lyser igen. När jag trycker på tutan, så slocknar radion och air-baglampan.

Be
278
Bengt C
523i -96
Du skriver inte om det tutar (alltså låter) när du trycker på tutan.

När flera oberoende system påverkar varandra så här mycket är det ofta fråga om ett jordfel eller fel i 12V matningen. Alltså att du har glapp i antigen ett jordkablage (som går till flera delsystem) eller glapp i matningskablage (eller säkringar).
wi
11
wittgenstein
528iA Sedan 99
Tutan tutar inte.

Får nog bita i det sura äpplet, och lämna in bilen.

off topic: Är det nån som vet om det finns någon bra verkstad i Stockholmsområdet (Ej BMW) som är haj på denna typ av fel.

He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Hur har det gått ?
wi
11
wittgenstein
528iA Sedan 99
Tackar som frågar.

Airbaglampan har slocknat, automatlådelampan har slocknat. Alltså inga fellampor lyser. Allt funkar, förutom alla funktioner på ratten: ingen tuta, ingen radio, ingen farthållare. Har inte haft möjlighet att lämna in bilen.

Det värsta är att inte ha någon tuta.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Prova att koppla loss batteriet och lägg ihop kablarna. Vänta därefter en halvtimma innan du ansluter batteriet. Mät om du har minst 12,3v med motorn avstängd. Skulle nog säga att E39:an ändå kan ha lite mer fuffens för sig än startproblem vid för låg spänning.
Per Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge har gott rykte som oberoende BMW-mek i Sthlms-området.
wi
11
wittgenstein
528iA Sedan 99
Nu lyser bromsljuset hela tiden..

Tack för tipsen!

He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Jag har en touring och har haft liknande problem
När jag har pillat på kabelmattan vid bakluckan ( bilen avstängd om det nu spelar någon roll ) och då har jag fått igån stereo navi rattknappar och även airbag lampan börjar lysa igen ( fast denna lampan hade gärna fått vara släckt)
Har sedanen liknande kabelmatta som kan komma ikläm?
Ha
1
Hasse99
528ia sedan 96
Har ett liknande symptom med död radio (berodde på dåligt batteri) lysande airbag lampa (den lyser för att jag har kabelbrott under ena stolen och har haft det ett tag) men nu till det viktiga jag har också ett konstant lysande bromsljus och har haft det ett tag. Har inte blivit stoppad av polisen ännu om det och jag har inte haft tillgång till någon annan bil så jag har kört.
Det jag har lyckats luska ut hittils är att bromsljuset i bakrutan tänds lite tidigare än bakljusen. Har läst av bilen och det fanns inga felkoder på LCM men trots detta tyckte Mohlins (BMW Sundsvall) att jag skulle byta LCM för det var problemet, frågade då en god vän som micklat elektronik sen evigheter tillbaka om han kunde titta på den, fick rådet att plocka ur lcmén och kika på kortet om något gått varmt vid okulär besiktning av den såg den ut som ny ingen brännd lack etc (sitter en 8386207 tillverkad 03 så den är bytt en gång).

Det sitter dragkrok på min bil monterad från fabrik och vad jag har förstått ska det finnas en elektronikbox för denna också eller är det något jag missförstått när jag letat information om detta synnerligen irriterande problem var sitter denna och kan man bara koppla ur den för att kolla om det är ett dragkroks relaterat problem?

Eller om det nu är ett problem med kabelmattan i bagaget finns det ju risk för att det är någon typ av kabelbrott i denna, då jag har en sedan så sitter ju inte mitt bromsljus i bak luckan utan i karossen å då borde inte det vara någon påfrestning på den kabelhärvan rent logiskt men jag antar att jag får riva ur all inredning och okulärbesikta kablarna för att se om det finns sprickor eller förslitningar.

Värt att nämna är att jag märkte att jag hade konstant bakljus när jag hade bytt batteri så jag vet inte hur lång tid jag haft det.

Har funderingar på att köpa lös en begagnad LCM på skroten om jag nu får den till rätt peng, montera den för att se om problemet försvinner om det gör det så vet jag att det antagligen blir rätt dyrt om min vän inte kan laga min.

Har även fel på fläktförkopplingsmotståndet numera så har någon ett sånt liggande billigt så är jag intresserad :)
wi
11
wittgenstein
528iA Sedan 99
Tack för ditt långa svar. Men när man säger kolla på LCMn, undrar liksom en nybörjare, var sitter den då? Eller var sitter alla andra microcontrollers, det är ju en hel drös av av dom.

När det gäller mitt problem, så de kablage som sitter i bagagerummet ser så fräscht ut att det skulle kunna komma direkt från fabriken. Kablar ramlar liksom inte bara ur. Utan antagligen är det fel i någon/några av alla dessa små datorer, eller krypströmmar på utsatta ställen, som motorrummet, eller andra ställen som är utsatta för fukt.

Min bil har alltid stått i varmgarage, aldrig utsatt för väder och vind i onödan

wi
11
wittgenstein
528iA Sedan 99
Nu funkar allt igen! Glad som en speleman! När hela bilen började bete sig som ett flipperspel, så tyckte jag det var läge att lämna i den. Dagen innan jag skulle lämna bilen hos Bil & Motorteknik i Huddinge, så börjar faanskapet (alltså bilen) att fungera igen! Inta alltid, utan vid varannan start ungefär.

Det tog Per 3 timmar att hitta felet: trasig tändstartskontakt. Vem kunde anat det? Joo, runaris var helt rätt ute, men det kändes så långsökt att jag inte tog någon notis om detta.

Skööönt!

Kontaktstycket till tändningslåset brukar rekommenderas flitigt och är en central och viktig del för många funktioner i bilen. Jag har själv bytt, och trots att kontakterna ser nya och fina ut så finns det oxidskikt som ger problem.
Ljusmodulen är en annan central del som styr all yttre belysning med separata effektkretsar, alla utgångar är överlast och kortslutningsskyddade, det finns därför inga separata lampsäkringar. Det sitter ett par mikrokontrollers bara i LKM, och även i flera andra moduler och styrsystem, klima och instrumentkluster osv. Batterireset, lossa minuskabeln en kvart, är en förstaåtgärd vid störningar och hängningar.
Man kan inte plocka i en beggad ljusmodul utan vidare (mer än för test), mätarställningen lagras i denna och man får omgående en indikering i instrumentet som visar att mätarställningen mellan instrument och LKM inte är i synk längre.
Fläkten styrs inte via effektmotstånd som i gamla tider, utan via en effektkrets och PWM-reglering. Denna strular ibland och kör fläkten vid avstängd bil t.ex och dränerar då batteriet. Har uppgraderats genom åren, kostar runt 800:- att inhandla som ny reservdel.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.