|
|
|
|---|---|
|
Som topic lyder, funderar nu på att importera en 320D Touring ifrån tyskland. Men någon gång under 2004 så blev skatten billigare på just denna modellen, om det var pga av partikelfilter eller inte vet jag inte. Men frågan är exakt när eller vad som avgör om man får den låga skatten eller inte. Den dyra kostar ju runt 6000:-/året och den billiga mellan 3-4000:-/året så det blir rätt stor skillnad.. Tacksam för svar och råd! /KnaZ | |
| det brukar bero på om det är partikelfilter eller inte! | |
|
Jag har också funderat på detta. Jag har en svensksåld 04 tillverkad 04-04 med en skatt på 3101 helår. Den har inget partickelfilter. Jag vet inte vad det beror på, men det verkar som att bara svensksålda bilar tillverkade 04 eller 05 har den låga skatten. |
|
| Jag har den tidiga och betalar fruktansvärda 6700 om året... Inget partikelfilter här inte. | |
| och min är en tysk... | |
|
Vill minnas att de sena -04 med 6-växlat fick lägre skatt.. Min gamla var en -02 med automat.. Kostade INTE billigt //Anders |
|
|
Någon som har koll på hur man tar reda på detta säkert? Mailade transportstyrelsen men de sa att de inte kunde gå något "förhands besked" eller säga exakt vad som avgjorde =/ |
|
| Gå in på blocket och kolla upp dom bilar som ligger ute med regnummer på transportstyrelsen. Du kommer finna att inga imorterade bilar har den billiga skatten. Bara svensksålda tillverkade 04-05. Vet inte varför dock. Då dom importerade släpper ut precis samma som dom svenska. | |
|
Jag har en tysklands-importerad 320D som är tillverkad 2004-08 och den har den billiga skatten. Skatten på min ligger på 3356:- Så det finns även importerade bilar som har den billiga skatten. Min har inte partikelfilter så vitt jag vet. |
|
|
Det har med miljöklassningen att göra. Fr.o.m slutet på -04 fick de miljöklass 2005 (Euro 4) vilket medför lägre skatt. Det finns inget partikelfilter på E46. Om du inporterar se till att få med ett intyg från tyskland om att det är Euro 4, så bör det bli rätt när den reg.besiktas i sverige. Men det borde ändå bli rätt om de rätta utsläppsvärdena finns med. Då det är dessa som bestämmer hur bilen skall klassas (d.v.s. uppfyller utsläppskraven för MK2005 / Euro 4) Min hade de missat att ange miljöklass vid nyregistreringen, men det blir den lägre skatten ändå tack vare att utsläppsvärdena är riktiga. HAr det blivit fel när bilen togs in i Sverige kan man nog fixa ett intyg från BMW Sverige och ta med till bilprovningen för registrera om den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.