AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.072

Gul tysk registreringsskylt inte giltig i Sverige

Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld
118d 2009 Inbytt i Tyskland
E61 530d Xdrive 2009 Såld
X1 2.8 (N52B30) Xdrive 2010

BMW K1300GT -09
Läste jag inte här för ett tag sedan att man fick köra i Sverige med dessa skyltar ?
Nu är det tydligen inte så !!

Själv körde jag på dessa hem från Munchen i påsk, hade väl tur att jag blev stoppad, dock så har väl inte polisen ute på fältet heller helt koll på vad som gäller.

Länk

Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld

BMW K1300GT -09
INTE blev stoppad skulle det givetvis vara.

e8
3
e8mn
120d -07
Jag körde också hem på med gul skylt vid påsk. Jag blev stoppad i tullen in i Danmark men efter att de granskat alla papper var det inga problem att köra vidare. Och vad jag kunde läsa mig till så ska de gula skyltarna också gälla i Danmark och Sverige.
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld

BMW K1300GT -09
Vad bra att du slapp igenom danska tullen....själv körde jag vägen över Jylland/Stora Bält bron och där fanns ingen tullstation, utan där var det bara en skylt som visade att nu var man i Danmark. I Helsingborg fanns inte heller några tullsnokar, dom ville väl inte jobba under påsken.

Nu lästa jag detta (länken) som en nyhet på Transportstyrelsens hemsida och jag förmodar att när de lägger upp sådan info så är det inte Bullshiit.

Nu väntar man bara på att Ursprungskontrollen ska sätta igång, skulle dock tro att det var en stor mängd ansökningar som kom in efter påskhelgen.

e8
3
e8mn
120d -07
Ja du har rätt. Verkar inte bättre än att jag haft tur. Måste ha gjort samma misstag som transportstyrelsen skriver om, dvs tro att trafikförsäkringen är tillräckligt...
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Fast artikelförfattaren på Transportstyrelsens länk bör nog skriva barnböcker istället.

Mycket är överflödigt, subjektivt tyckande.

Skriv om gällande försäkringar tillhörande röd skyllt istället för konjukturblaj.

Ni med gul skyllt ska vara glada att ni inte råkade ut för olycka, SÄRSKILLT i DK!

Jag menar, ta det rätt: jag är glad att ni tar er igenom det utan problem.

Men var noga, jag jobbar med danska myndigheter, det är ingen lek.

Synd att riskera för att spara några euros....

Bara min åsikt. Själv köper jag alltid röd skyllt med tillhörande förs.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Men i Danmark gäller väl de gula skyltarna men inte i Sverige?

Jag körde själv med röd skylt när jag tog hem min i mars. Dessutom kompletterad med helförsäkring från svenskt försäkringsbolag.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.