AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.665

Vänta med att tvätta efter waxning?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När man lägger på en lackförsegling ska man ju vänta med att tvätta bilen på ca 2 veckor pga av härdningsprocessen.
Men behöver man verkligen göra det efter en waxning?
Hade nämligen inne min på rekond nyligen, och då sa han åt mig att låta bli med att tvätta på ett tag.
Fråga om man verkligen behövde det med wax, och då sa han "ja, de är ju så mycket wax på bilen nu"
Kanske är fel ute, men wax har väl inte samma typ av härdning som en försegling?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag skulle säga tvärtom, tvätta bilen rätt snart då den kommer suga åt sig riktigt med damm första tiden. Kan vara vaxet i sig eller en kombination att bilen blir statiskt laddad av microfiberdukar. Vaxet ska bli lite vitt innan man tar bort det sen har aldrig jag hört om någon härdningstid.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har aldrig heller hört något om härdning med wax. Nä, blir en tvätt idag :-)
Är nog som du säger att den suger åt sig all skit, för efter de regnat i veckan så är den bra smutsig nu alltså.
Visa användare
28
Laha
330I E90 -06
På tal om att vänta 2 veckor efter lackförsegling,

Jag tänkte lämna bilen på lackrekond här i dagarna. Men det dammar ganska mycket här i stan på sommaren från gruvan, finns det någon risk att dammet fastnar i lackförseglingen innan det härdat helt?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Man får ju spola av bilen med rent vatten innan dessa 2-3 veckor som dom brukar rekommendera. Är väl antagligen kemikalierna som stör härdningen innan den är helt klar så att säga.
Så lite damm ska ju inte vara några problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.